Waarom ik content steel (en jij dat ook zou moeten doen)
Laatste update: 2 mei 2012

InbrekerIk moet je iets opbiechten, iets wat ik nog nooit eerder aan iemand heb verteld.

Deze pijnlijke waarheid moet echter ooit boven water komen en dan kan het maar beter zijn dat ik het wereldkundig maak dan iemand anders. Ik steel namelijk content.

Plagiaat

Ik ben dus een dief, of eigenlijk is het plagiaat dat ik pleeg! Ik heb content gestolen en gebruikt voor mijn eigen website. En als je vaker artikelen van mij leest is de kans groot dat je hieraan bent blootgesteld.

Ik ben niet de enige, want bijvoorbeeld Adam Costa van Trekity.com biechtte recent op Problogger ook op dat hij plagiaat pleegt. En ook Nils Meijer van Web Oppep doet het bijvoorbeeld.

Maar ik heb er plezier in! Nu denk je vast: “Hoe kun je daar nu plezier aan hebben, content van anderen stelen waaraan zij zo hard hebben gewerkt?”.

In verweer

Moet ik nu al Moszkowicz gaan bellen voor mogelijke claims? Ik denk het niet.

Ik zeg niet dat je andermans content moet stelen en klakkeloos kunt kopiëren of dat je simpel de trends herhaalt die er vandaag op Twitter spelen. Zoals ik al meerdere malen op mijn blog heb verkondigd moet je nieuwe, interessante en vooral unieke content creëren.

Althans, soms. Als je met elk nieuw artikel het wiel opnieuw wilt uitvinden zie je een ware goudmijn namelijk over het hoofd. Maar voor ik je deze gouden tip prijsgeef moet ik je eerst nog iets opbiechten. Het is niet zo fout als de eerste en kan je zelfs beter laten begrijpen waarom ik dit doe.

Ik heb slechts gestolen van één persoon

Van mijzelf namelijk. En ik heb daar helemaal geen spijt van!

Weet je nog de goudmijn, de gouden tip? Nou, jouw eigen content is die goudmijn! Artikelen die je al eens hebt geplaatst op je blog. Het staat nog altijd ergens op je website, aan het wachten totdat zij weer bovenaan je blog komen te staan.

Waarom jij ook zou moeten stelen

Tijd is geld nietwaar? Als je jouw content maar één keer gebruikt is het dus eigenlijk een verspilling van je tijd. Heb je er bijvoorbeeld al eens over nagedacht om je geschreven content te hergebruiken in een video of slideshare presentatie?

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze conversie tip van Nils Meijer van Web Oppep. Naast het schrijven van een artikel heeft hij er ook direct een video over geschoten.

[youtube]http://youtu.be/b6tBAYtey5U[/youtube]

Wat houdt je tegen om hier niet direct mee aan de slag te gaan? Misschien denk je dat je er geen tijd voor hebt of niet weet waar je moet beginnen?

Het recyclen van oude content neemt minder tijd in beslag dan het creëren van nieuwe content. En het bereikt een geheel andere doelgroep, aangezien sommige mensen juist houden van tekst terwijl anderen de voorkeur geven aan video. Waarom zou je hen niet allemaal van waardevolle content willen voorzien? Het recyclen van content bespaart je dus eigenlijk tijd!

Wil je meer tips? Lees dan deze 10 tips of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Afbeelding: chanpipat / FreeDigitalPhotos.net

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *