Interview met Wendy Soeters van Moove Marketing
Laatste update: 4 december 2014

Wendy ken ik al een tijdje en zie ik als een expert op het gebied van video marketing. Omdat ik daar zelf weinig kennis van heb leek het mij interessant om haar daarom eens te interviewen over video marketing en hoe zij dit met haar bedrijf Moove Marketing succesvol inzet voor haar klanten.

Wie is Wendy Soeters?

Bevlogen en eigenwijs, om maar twee eigenschappen te noemen. Het zijn er wel twee die ervoor hebben gezorgd dat ik Moove Marketing heb opgericht. Waarom? Moove Marketing is een (online) video marketing bureau dat ik ben gestart omdat ik zag dat het beter kon. En als ik iets ontdek dat beter kan, dan ga ik ervoor!

Ik ben 30 jaar en woon in Hoorn. Voor ik besloot om me volledig op video te storten, was ik mede-eigenaar van een evenementenbureau en heb ik in de ICT gewerkt als functioneel consultant. Ook heb ik gewerkt als traffic manager en marketing en communicatie manager bij een internationale ICT dienstverlener.

Kun je wat meer vertellen over Moove Marketing?Interview Wendy Soeters Moove Marketing

Moove Marketing is ontstaan vanuit de filosofie dat video een integraal onderdeel van je marketingstrategie moet zijn. Video marketing is heel basaal te vertalen als: het maken van een plan over hoe je met video om wilt gaan, voor wie je video produceert, waarover je video’s produceert en waar je het in wilt zetten.

Je ziet dat bij veel bedrijven de behoefte ontstaat om ‘iets’ met video te gaan doen. Er wordt dan een productiebedrijf gezocht die een video kan produceren, terwijl vaak wordt vergeten dat er voor die stap nog een stuk gedegen voorwerk hoort en het echte werk eigenlijk pas begint nadat de video is geproduceerd…

Ik geloof zelf in wat ik noem het ‘functioneel inzetten van video’. Je laat geen video maken omdat het leuk is of omdat het moet, maar omdat je er iets mee wilt bereiken. In het behalen van business doelstellingen kan video een krachtige rol spelen, maar dan moet je wel starten bij het begin én een goed plan hebben!

Ik ondersteun bedrijven die ‘iets’ met video willen, maar goed beslagen ten ijs willen komen, hun budget zo optimaal mogelijk willen besteden en resultaten willen bereiken. Om dat te bereiken zijn vooronderzoek, strategie, concept, (video) productie en distributie belangrijke onderdelen van mijn werk.

Waarom zou ieder bedrijf video marketing moeten inzetten?

Ieder bedrijf dat serieus met video aan de slag wil, zou het hoofd moeten buigen over de marketing-kant van video.

Een belangrijk onderdeel van video marketing is de strategie en het plan dat je opstelt vóór je start met communiceren. Op basis van dat plan kun je gaan produceren en verspreiden. Een video is ‘slechts’ een medium, verpakt in een middel. Het succes ervan wordt onder andere bepaald doordat je je boodschap bij de juiste personen krijgt en de actie die daaruit volgt. Je verstuurt immers – hoop ik – ook geen nieuwsbrief zonder dat je weet wat je wilt bereiken en wie hem zal ontvangen.

Je kunt als bedrijf heel veel leuke dingen doen met video en daar ook nog eens mooie resultaten mee behalen. Als je video succesvol in wilt zetten kom je er niet als je ‘blind’ video’s laat produceren. Het gaat met name om het produceren van de juiste content voor de juiste doelgroep, om die vervolgens op de juiste plek te verspreiden.

Waarin onderscheid jij je?

Er zijn nog niet veel bureaus die zich serieus bezig houden met het aanbieden van dienstverlening op het gebied van video marketing. Dat op zich is al een onderscheidende factor.

Veel van de andere bedrijven die dienstverlening aanbieden rond video marketing hebben hun roots liggen in video productie. Mijn roots liggen in de marketing en communicatie, aan de kant van mijn klanten. Ik heb ooit dezelfde functie gehad, dus ik begrijp hun belangen en behoeften goed. Dit maakt ook dat ik altijd de beste (communicatie)oplossing zoek bij de uitdaging die mijn klant heeft, en niet persé alles in een video probeer te vangen.

Verder krijgen klanten die mij vragen om een video voor ze te produceren er vaak een stukje ‘gratis’ video marketing advies bij. Ik kan het niet laten om een stapje terug te doen voor we starten met produceren en om mee te denken over het vervolg na de productie. Toch weer dat eigenwijze in mij..

Hoe zet jij online marketing effectief in?

Zakelijk maak ik op het gebied van social media gebruik van LinkedIn, Facebook en Twitter. Deze kanalen maken het veel makkelijker om leuke contacten te leggen met interessante personen. Ook probeer ik regelmatig te bloggen op de website van Moove Marketing en op andere relevante websites.

Verder vind ik SEO prachtig. Ik lees en praat er graag over. Het is voor video marketing een belangrijk element, maar ik vind het ook vooral een leuke uitdaging om er zelf mee aan de slag te gaan en te kijken of ik mijn website naar grote hoogte kan laten stijgen in de zoekresultaten van Google.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Content marketing helpt je bij het verkrijgen van vertrouwen, online autoriteit en is goed voor je SEO. Daarin vind ik het mooi dat we met zijn allen steeds creatiever moeten leren zijn met onze content, omdat er tegenwoordig overal al zoveel te lezen en te zien valt. Je kunt met content marketing alle kanten op en je kunt er allerhande zaken mee bereiken.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Eigenlijk is dit mijn hele leven al een grote uitdaging: te veel tegelijk willen. Ik heb heel veel ideeën waar ik mee aan de slag wil, maar ik heb maar 24 uur in een dag dus dat betekent dat ik moet kiezen en plannen. Ik blijf mezelf er continu aan herinneren dat ik meer succes behaal als ik één ding goed doe, dan heel veel dingen half. En als het ene staat, kan ik weer door naar het volgende.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat heeft het jou opgeleverd?

Dit vind ik een mooie plek voor het verhaal van één van mijn klanten:

Lendahand is een sociale onderneming die spaarders en beleggers in Nederland de mogelijkheid biedt om succesvolle MKB ondernemingen in opkomende landen te financieren. Onlangs hebben we een animatievideo geproduceerd die met uitleg over het bedrijf Lendahand ten behoeve van hun eigen crowdfunding campagne.

De crowdfunding campagne was binnen twee (!) weken vol, tot een bedrag van maar liefst € 60.000,-. Volgens Lendahand heeft de video daar een grote rol in gespeeld, dus dat is dan wel iets waar ik trots op ben.

Dit heeft mij een ambassadeur opgeleverd en een mooie case over hoe video je kan helpen bij het behalen van je doelstellingen.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Over 5 jaar is Moove Marketing een kenniscentrum en dé place-to-be voor bedrijven als het gaat om video marketing.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

“Het gras is niet altijd groener aan de andere kant.”, een tip van mijn vader. Het was niet alleen een advies, maar ook een les. Meermaals zelfs.

Wat is je gouden tip?Interview met Wendy Soeters van Moove Marketing

“Alles kan beter!”. Blijf verbeteren, proberen en geloof niet in ‘perfect’. Er is vast wel een manier te vinden waarop alles nog nét een stukje beter gaat, en dan weer, en dan weer…

Wendy Soeters

Moove Marketing

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *