Interview met Rick Zuidbroek van DoubleSmart uit Stolwijk
Laatste update: 10 maart 2014

Enige tijd geleden benaderde Rick mij via Linkedin met de vraag of hij eens een keer zou mogen plaatsnemen op de interviewstoel. Omdat hij dagelijks met internet marketing bezig is en met een aantal interessante projecten bezig is, leek mij dit een prima idee!

Wie is Rick Zuidbroek?

Ik ben een gedreven online marketeer en ben met veel passie en interesse met mijn vak bezig. Ik wil mezelf iedere dag verbeteren om de dynamische wereld van het internet te kunnen blijven volgen. Ik ben geboren en getogen in het pittoreske dorpje Stolwijk in het midden van de Krimpenerwaard. Naast mijn werk houd ik van gezelligheid, vakanties en hier en daar een feestje.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Al vroeg waren Remco -broer en partner in crime- en ik bezig met het ondernemerschap, er hebben verschillende dingen de revue gepasseerd voor we het online ondernemerschap hebben ontdekt. Vanaf het moment dat ik stage ging lopen bij een internetbureau ging het vrij snel. Remco en ik gingen van start met een webshop en de passie voor internetmarketing was geboren.

Kun je wat meer vertellen over DoubleSmart?Interview met Rick Zuidbroek van DoubleSmart

DoubleSmart is een online marketing bureau. Wij bieden inzicht in de mogelijkheden van de markt, analyseren het gedrag van de doelgroep en zorgen voor een betere vindbaarheid op het internet. Uiteindelijk gaat het de ondernemer vaak om leads, verkopen of meer naamsbekendheid, aan ons om de doelstellingen binnen een afzienbare tijd te behalen.

Waarin onderscheiden jullie je?

Wij onderscheiden ons op twee gebieden. Allereerst staat de samenwerking met klanten voorop; de klant heeft kennis van de branche en de doelgroep, terwijl wij de mogelijkheden hebben om hier met internet op de juiste manier op in te spelen.

Daarnaast zijn we ons ervan bewust dat we innovatief moeten zijn om de markt voor te blijven en een competitief voordeel te behouden ten opzichte van onze klanten. Deze twee kernpunten zullen bij ons altijd gewaarborgd worden.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je (online) business?

Veel. Naast de tijd die ik besteed aan de klanten van DoubleSmart, besteed ik veel tijd aan het volgen van nieuws en opinies over online marketing. Ik weet dan ook niet precies hoeveel tijd ik besteed aan (online) business, maar dat het veel is staat buiten kijf.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Google+, ik doe er zelf nog veel te weinig mee maar Google+ heeft wel de ambitie groter te worden dan dat Facebook is. Ze zijn naar mijn idee al goed aan de weg aan het timmeren en ik verwacht dat Google+ nog veel van zich gaat laten horen in de komende 12 maanden. Genoeg reden voor mij om er ook maar eens meer mee te gaan doen!

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Door middel van content marketing kun je kennis en informatie delen en jezelf als een professional en expert in de markt zetten. Je bouwt er je naamsbekendheid en betrouwbaarheid mee uit.

Of dit een feit is of mijn eigen mening dat wil ik graag in het midden laten, maar het valt me op dat dit antwoord al redelijk vaak is gegeven in de afgelopen interviews.

Hoe zetten jullie media effectief in?

Het gebruik van (social) media zal in onze onderneming een vrij grote rol gaan spelen. We willen mensen graag bewust maken van de kansen die er online liggen en de manieren waarop ze die kunnen verzilveren en denken dat verschillende media hier een grote rol in kunnen spelen.

Toch stellen we wel eisen aan de media die we gebruiken, we zijn op zoek naar kanalen die kwaliteit en betrouwbaarheid uitstralen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het opzetten van de eerste webshop met nog redelijk weinig kennis en ervaring. Dit heeft veel tijd en energie gekost en als ik het opnieuw zou mogen doen dan had ik het echt helemaal anders aangepakt, toch heb ik er geen moment spijt van gehad.

Uiteindelijk is het net als autorijden, je kunt je rijbewijs halen en de theorie en basiskennis onder de knie krijgen, maar je leert het pas echt als je er mee aan de slag gaat.

Overigens hebben we nu ook een mooi netwerk aan websites/webshops waar we innovatieve dingen op kunnen testen voor we ze aan de klant voorleggen, zie het als een R&D afdeling binnen ons bedrijf. We creëren daarmee een goede filter om onderbouwd advies te geven.

Internet zit niet stil, wij wel anders kunnen we niet fatsoenlijk werken.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes wil ik niet graag uitdrukken in euro’s, geld is leuk maar uiteindelijk koop je er geen geluk voor (ja, heel erg cliché).

Mijn grootste succes is de keuze geweest om daadwerkelijk iets te gaan doen met online marketing. Het internet is nog jong en biedt veel kansen. Innovatief zijn, veel nadenken over verbeteringen en investeren in jezelf, dat levert uiteindelijk kennis op waar je weer mee verder komt.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Waar en van wie ik dit ooit te horen heb gekregen weet ik niet precies meer, toch heeft dit me wel geholpen stappen te maken:

“Staar jezelf niet blind op je voorbeelden maar doe er wel je voordeel mee”

Erg verleidelijk om te kijken naar wat je niet hebt, maar ooit is iedereen ergens begonnen en heeft iedereen er hard voor moeten werken.

Wat is je gouden tip?Interview met Rick Zuidbroek uit Stolwijk

Stel doelen. Het moment dat ik voor mijn eigen website(s) doelen ging stellen ging het als een trein! Doelen zijn de sleutel voor succes en houden je gemotiveerd en gefocust.

Rick Zuidbroek

DoubleSmart

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *