Interview met Peter Drewes van B2Bcontact
Laatste update: 29 augustus 2012

Peter heb ik leren kennen via zijn website B2Bcontact.nl. Ik vond het fascinerend hoe hij een dergelijk groot platform in relatief korte tijd heeft weten op te bouwen en wil graag zijn verhaal met jullie delen.

Wie is Peter Drewes?

Ik ben een 33 jarige ondernemer, op dit moment woon ik in Groningen en ben multifunctioneel actief bezig met mijn bedrijf B2bcontact.nl. Ik zou mijzelf een autodidact kunnen noemen, want ik ben nieuwsgierig naar nieuwe dingen en maak deze nieuwe praktische kennis graag eigen.

Verder ben ik een gezelligheidsmens die bij nieuwe mensen wel eerst even de kat uit de boom kijkt, ik geloof dan ook in de spreekwoordelijke ‘klik’. Je kiest de mensen die je om je heen wilt hebben.

Privé houd ik van gezellige dingen doen met vrienden en familie, ga ik nieuwe uitdagingen niet uit de weg en ben ik gek op verre reizen, uitgaan en af en toe eens flink gek doen.

Wat is B2bcontact.nl?

Heel kort gezegd: Op B2Bcontact vind en deel je zakelijke kennis en ontmoet je duizenden professionals, bedrijven en ondernemers. Dit laatste doe je door een gratis profiel aan te maken. Dit geeft je de mogelijkheid om op een interactieve manier gebruik te maken van de site en jezelf als ondernemer te profileren. Denk aan:

-Andere ondernemers ontmoeten

-Vragen en discussies starten of beantwoorden in ons forum

-Zakelijke evenementen plaatsen

-Bloggen voor ons online magazine

-En nog veel meer!

Op dit moment hebben we bijna 13.000 profielen van vooral ondernemers en zakelijke geïnteresseerden en ruim 50.000 bezoekers per maand (juni 2012).

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Nou ben ik geen marketingspecialist, maar wel een ervaringsspecialist. Ik pak altijd snel de huidige trends op. 5 jaren zijn in het online internet marketing wereldje bijna de volgende eeuw.

Over 5 jaar:

Internet is compleet open, alle platformen zijn in principe verbonden. Internet zal nog meer zijn intrede doen in het ‘echte’ leven. Zaken als een QR code, daar lachen we om. Marketing zal meegaan met die situatie en nog meer persoonlijk worden. De combinatie van het koppelen van databases en je gegevens zal internetmarketing persoonlijker maken, en je zult dit ook steeds minder merken. Ook al lijkt het alsof je minder privacy zult hebben, ben je meer de baas over je online profiel. Want ik verwacht juist door de koppeling van meerdere databases dat je ook centraal in kunt stellen wat je wel en niet waardeert. Hierdoor kunnen partijen die jou willen benaderen specifiek inspelen op jouw wensen, waardoor er meer mogelijkheden zijn.

Hoe die online profielen er dan uit zien weet ik niet, maar wat zeker is, is dat ze meer gebruikt worden via de mobiele telefoon, zeker in combinatie met het toenemen van meer cloud functies. Dus minder software en programma’s maar meer online diensten via het web.

Ik verwacht ook de hongerigheid naar kennis en het delen van kennis nog meer zullen toenemen, maar dat ook hier een persoonlijke invulling aan gegeven zal worden. Denk aan semantische databases waardoor internet straks ook echt gaat begrijpen wat je bedoelt. Hierdoor zullen natuurlijk een hoop nieuwe online marketingmogelijkheden ontstaan.

Wellicht klinkt het als een ‘ver van mij bed’ show, maar Google+ is er al mee begonnen door je persoonlijke voorkeuren terug te laten komen in de zoekresultaten. Over 5 jaar kent de browser jou, en weet het precies wat jij bedoelt met een bepaalde zoekterm. Waarschijnlijk zijn browsers, zoekmachines en social media samengesmolten.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Voor mij is dat natuurlijk het delen van kennis, contact leggen (het reageren op) en het creëren van een gratis ‘voorstelling’ voor je publiek. Hierdoor zorg je voor ‘fans’ die steeds weer terugkomen en voor verkeer zorgen. Eigenlijk is verkopen dan nog maar bijzaak…

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik gebruik Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+. Door middel van crossmarketing en alle platformen als een verlengstuk te zien van je eigen site en bedrijf levert het me nieuwe klanten, contacten, kennis en traffic op.

Twitter staat bij mij op nr.1 gevolgd door LinkedIn. Op LinkedIn heb ik een eigen groep met bijna 6000 ondernemers. Op deze manier bereik ik toch de doelgroep die geen profiel heeft, of wil aanmaken op b2bcontact.nl.

Wat is je gouden tip?

Denk niet in ‘vandaag’ maar in ‘morgen’. Zoek niet naar het gouden ei, maar naar de gans die ‘m legt. En doe wat je leuk vindt, en waar je passie ligt, dat maakt het verschil. Luister niet te veel naar andere mensen, die hebben altijd hun mening klaar, maar wees ook niet doof voor feedback.

Wat ik wil zeggen is dat je qua ‘ondernemen’ vooruit moet kijken, je passie en motivatie als motor moet gebruiken, en niet voor het snelle geld moet gaan, maar iets structureel moet neerzetten. Jij bent de expert op je vakgebied, dus laat je niet gek maken door anderen mensen maar vertaal hun tips naar je eigen ‘taal’ zodat het in je verhaal past.

Doorgaan, vallen en weer opstaan, als je maar strak je doel in je hoofd hebt (focus!): Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, dus er is altijd een oplossing.

 

 

Peter Drewes

B2Bcontact.nl

Eerdere interviews

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *