Interview met online marketeer Frank Husmann
Laatste update: 18 juni 2013

Frank Husmann houdt zich al vele jaren bezig met online marketing in diverse branches. Recent bracht hij daarnaast een handig ebook uit over content marketing. In interview met hem kon daarom dan ook niet uitblijven.

Wie is Frank Husmann?

Logo Frank Husmann

Ik ben zelfstandig online marketing specialist en werkzaam voor financiële instellingen, de reisbranche, diverse (internationale) retailers en internetbedrijven. Daarnaast deel ik graag mijn kennis over online marketing via trainingen en boeken aan ZZP-ers en (klein)MKB-ers zodat ze meer rendement uit hun internetactiviteiten kunnen halen. Sinds een aantal jaar experimenteer ik veel met eigen sites en zo sta ik met mijn beide benen in de modder want ik vind het belangrijk om mijn klanten advies uit de praktijk te geven. Daaruit is het leadgeneratie concept Online Succes voortgekomen.

Daarnaast ben ik oprichter van SecuriGuide, een platform over cyber security nieuws.

Hoe ben je ooit in het ondernemerschap gerold?

Dat is al weer een tijd terug! Na een aantal jaar als manager bij een internet bureau gewerkt te hebben, bedacht ik me dat ik dit eigenlijk ook wel zelfstandig zou kunnen doen. In september 2001 startte ik vervolgens mijn eigen internetbureau, nu dus al weer bijna 12 jaar.

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Ik denk dat er meerdere trends van belang zijn het komende jaar. Ten eerste de focus binnen zoekmachine optimalisatie op content marketing. Links zijn steeds minder makkelijk te realiseren en goede content is noodzakelijk voor Google na verschillende algoritme updates. En goede content is deelbaar en dus ook linkbaar.

Daarnaast meer focus op mobiel: iedereen heeft het wel over mobiel maar veel bedrijven hebben nog geen echte mobiele strategie mbt online marketing en de eigen site. Zorg ervoor dat je jouw advertentie uitingen ook op mobiel aanpast en dat je vanuit je advertentie ook op een responsive website terecht komt zodat je de mobiele beleving vasthoudt.

Voor social verwacht ik dat Google Plus actiever gebruikt zal gaan worden, al was het alleen al voor Google Authorship. Hiermee krijg je een foto van jezelf van jouw artikel op jouw site in de zoekresultaten. Dit zorgt o.a. voor een hogere doorklik ratio naar jouw site.

Verder denk ik dat het gebruik van sociale media meer zal versplinteren: Facebook wordt af en toe gebruikt om contact met familie en vrienden te hebben en netwerken als Tumblr/Instagram/Snapchat etc. zullen aan populariteit winnen ten koste van de tijd die mensen nu op Facebook en Twitter besteden. Dit gedrag zie je al aan tieners in de Verenigde Staten.

Daarnaast hoop ik dat online marketeers nu echt meer aandacht gaan besteden aan conversie optimalisatie. Uiteraard wordt dit wel gedaan maar naar mijn beleving nog veel te weinig. Het is ‘makkelijker’om een hoop verkeer in te kopen dan om te kijken naar hoe je van al die bezoekers nou meer kopers kunt maken (m.a.w. dus je conversie te verbeteren).

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Een combinatie van: meer gerichtere bezoekers via zoekmachines en sociale media die er voor zorgen dat ze op jouw website contact met je opnemen (of een product aanschaffen). Het kost een aantal maanden voordat je dit voor elkaar hebt. Maar dan zul je zien dat als je dit blijft doen, je een vliegwiel in werking hebt gezet. Waarbij je niet meer bezoekers hoeft in te kopen maar jouw website een magneet is geworden voor gerichte bezoekers. Hoe je dat precies doet, kun je lezen in het boek over Content Marketing dat ik heb geschreven J. Ik geef dit boek met concrete voorbeelden en tips uit de praktijk tijdelijk gratis weg op mijn site.

Hoe zet jij social media effectief in?

Met een content agenda realiseer ik content die ik met regelmaat deel in mijn sociale media kanalen. Het doel hiermee is het realiseren van bezoekers op mijn site die vervolgens op mijn mailing lijst terecht komen.

Daarnaast reageer ik 1 tot 2 keer per dag op berichten gericht aan mij en berichten over mijn vakgebied op sociale media.

Als laatste deel ik artikelen over online marketing die ik interessant vind. Hierbij gebruik ik tools zoals Feedly om op de hoogte te blijven, Pocket samen met IFTTT om interessante artikelen in te plannen in BufferApp op de tijden wanneer het grootste deel van mijn volgers actief zijn en natuurlijk Hootsuite. Verder krijg ik alerts binnen via Mention.net – een aanrader (zie mijn review hier)!

Wat is je gouden tip?Frank Husmann

Blijf niet lezen over ondernemen of online marketing maar maak een plan en ga concreet aan de slag. Zoals Tony Robbins zegt: take massive, determined action. Uiteraard zul je daarbij tegenslagen ervaren maar het gaat erom hoe je daarmee omgaat en ervan leert voor online succes! Gewoon aan de slag gaan dus en als je vragen over online marketing hebt, stel ze gerust. Ik deel graag mijn kennis over mijn passie!

Frank Husmann

B2B website leads

 

Andere recente interviews:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *