Interview met Communications Manager Elke Thijssen van MCB Nederland
Laatste update: 3 juli 2013

Je zou het niet zo snel verwachten, maar ook binnen de metaalbranche wordt er aan content marketing gedaan. Via Edwin Vlems kwam ik in contact met Elke Thijssen van MCB Nederland. Als jonge online marketeer vertelt zij in dit interview hoe zij in deze conservatieve sector te werk gaat.

Wie is Elke Thijssen?

Een jonge hond uit Eindhoven, 26 lentes jong en sinds juni 2012 als Communications Manager bij MCB Nederland BV werkzaam. In 2010 heb ik mijn opleiding Communicatie Management afgerond, waarna ik eerst als communicatie adviseur bij een non-non-non-profit organisatie heb gewerkt. Geboren en getogen in Valkenswaard en daardoor al sinds jonge leeftijd bekend met MCB Nederland BV.

Waarin onderscheidt MCB zich?Elke Thijssen van MCB Nederland

Binnen de, nogal conservatieve, metaalbranche onderscheidt MCB zich door überhaupt actief bezig te zijn met content marketing. Maar ook in het algemeen onderscheidt zij zich, met name door de achterliggende strategie. Wij zien content marketing en social media niet als een soort checklist: Omdat iedereen het doet, doen wij het ook. Bij MCB maakt content marketing onderdeel uit van de inbound marketing strategie, waar we sinds begin 2012 actief mee zijn gestart. Het is dus een totaal nieuwe manier van denken op het gebied van marketing en communicatie en content marketing speelt daar een grote rol in.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Eigenlijk is het niet te voorspellen hoe online marketing er over 5 jaar uitziet. Hadden we 5 jaar geleden gedacht dat de wereld er zo uit zou zien als dat deze er nu uitziet? Toch ga ik een poging doen.
Over 5 jaar is de wereld nog meer digitaal en nog transparanter. Je ziet nu al dat een bedrijf niet makkelijk meer weg komt met alleen maar mooie (soms zelfs onjuiste) praatjes. Via verschillende online media zijn mensen goed op de hoogte van wat een bedrijf doet en, nog veel belangrijker, de ervaringen van anderen met het bedrijf. Door het inzetten van verschillende online marketinginstrumenten word je gevonden. Je hoort het waarschijnlijk wel vaker: Google is je nieuwe visitekaartje! En dat zal in de toekomst alleen nog maar meer gelden.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het grote voordeel van content marketing is dat je de organisatie kunt onderscheiden van de rest door het delen van kennis, en kennis is gratis. Geen mooie verkooppraatjes, maar echt relevante content aanbieden waar je de (potentiële) klant mee helpt. Op die manier kun je de organisatie als ‘Thought Leader’ in de markt zetten. Of nog beter, personen uit de organisatie die gespecialiseerd zijn in een bepaald onderwerp naar voren schuiven. Want ook bij B2B doen uiteindelijk mensen met mensen zaken.

Een mooi bijkomstig voordeel is dat je de kennis die binnen je bedrijf aanwezig is meteen vast hebt liggen. Bij het weggaan van een collega is niet meteen zijn/haar kennis weg, want dat zie je nog te vaak gebeuren.

Hoe zetten jullie social media effectief in?

Aangezien we ons in een conservatieve markt begeven, merken we dat niet alle social media kanalen even relevant zijn. Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 70% van onze doelgroep een LinkedIn account heeft, Twitter, Facebook en Google+ lopen daar ver op achter. Social media zijn ideale middelen om je kennis te delen en er is voor ieder wat wils. Zo zie je bij ons bijvoorbeeld dat we op Facebook met name onze chauffeurs, productiemedewerkers en hun aanhang bereiken. Via LinkedIn staan we in contact met onze klanten en Twitter ondersteunt ons onder andere met het verspreiden van relevant marktnieuws naar verschillende groepen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Blijf bij jezelf. Met alle nieuwe ontwikkelingen en de steeds sneller draaiende wereld ontstaat er soms een overkill aan mogelijkheden. Kijk wat het beste bij jou en je organisatie past. Ga niet zomaar met alles en iedereen mee: Maak keuzes!

Wat is je gouden tip?Elke Thijssen van MCB Nederland

Durf je kennis te delen met de markt. Wat wij merken is dat mensen vaak erg huiverig zijn om kennis zomaar gratis weg te geven. Maar door het delen van kennis wordt je gezien als specialist en dat schept vertrouwen.

Elke Thijssen

MCB Nederland

Andere recente interviews:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *