Interview met Menno Rigterink van Bureau Social Media
Laatste update: 25 februari 2015

Menno ken ik nog van zijn tijd bij Ematters, maar inmiddels heeft hij zijn eigen bedrijf Bureau Social Media. Hiermee ondersteunt hij ondernemers om  hun marketing en verkoop te verbeteren en in dit interview vertelt hij hoe hij dit doet, maar ook welke tools je als online ondernemer zou kunnen gebruiken. 

Wie is Menno Rigterink?

Ik woon met mijn gezin in Den Ilp. Dit is een klein dorp onder de rook van Amsterdam. Zo kan ik de rust ervaren van weilanden en het water maar toch de drukte van de stad opzoeken wanneer ik dit wil.

Mijn zakelijke achtergrond bestaat eruit dat ik diverse functies gericht op verkoop en business development heb doorlopen bij zowel kleine als grote (inter) nationale bedrijven.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Door eind 2009 gevraagd te worden door Wouter Theijsmeijer om verkoop bij Ematters op te pakken. Hij sprak de fameuze woorden “zit je nog in die dooie bomenhandel”, daar bedoelde hij papier mee. Destijds was ik namelijk uitgever van enkele bladen.

Kun je wat meer vertellen over Bureau Social Media?Interview met Menno Rigterink van Bureau Social Media

Onze slogan is “bureau social media werkt altijd”. We staan namelijk altijd klaar voor onze klanten.

Dat lijkt een open deur maar wij ervaren dat is het in de praktijk vaak niet zo is. We vinden dat ondernemers moeten doen waar ze goed in zijn en wij moeten dit vertalen naar het web. We willen dat het eenvoudig en doeltreffend werkt zodat klanten het effect merken en we aan een langdurige relatie kunnen bouwen.

Waarin onderscheid jij je?

Door onze klanten de tools te geven die ze sterker maken in hun marketing en verkoop. Ik zie marketing en verkoop als een geheel en ben ervan overtuigd dat er heel veel power aanwezig is bij de klant, alleen wordt dit vaak over het hoofd gezien.

Mijn missie is die power ook echt te gebruiken en zo gezamenlijk effect te boeken. Ik zie nog al te vaak de Pavlov reactie van direct resultaat te willen. Dat kan, maar ondernemers zullen zich dan moeten realiseren dat ze dan vaak te laat zijn en een platgetreden pad bewandelen. En daardoor ook duurder uit zijn. Het goud ligt vaak verborgen!

Hoe zet jij online marketing effectief in?

Wij werken met echte specialisten die hun vaak verstaan en jarenlange ervaring hebben. Rekening houdend met de wow factor: dat betekent waardevol zijn, opvallen en met het publiek in het voorhoofd, zorgt dit ervoor dat we vaak succes hebben en de doelstellingen van de opdracht bereiken. Wij geloven namelijk dat je product of dienstverlening zich moet onderscheiden in attentiewaarde, dat je relevante informatie moet delen en dat je publiek moet motiveren om over te gaan tot een actie

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Dat vind ik best een lastige vraag want natuurlijk kun je meer van jezelf laten zien en vertellen. Maar ik denk dat het vooral is ontstaan vanuit het besef dat marketing  op de oude manier niet meer werkt.

Content, storytelling of online mond-tot-mondreclame zijn allemaal kreten die je als ondernemer om je oren vliegen. Maar wat moet je nu doen om effectief te zijn? De meeste bedrijven willen echt wel iets anders doen om effect te bereiken. Alleen heb je niet de beschikking over de mega budgetten van grote bedrijven. Maar je wilt natuurlijk wel je potentiële publiek een aantrekkelijk verhaal geven dat overtuigt en ook nog gemakkelijk gedeeld kan worden. Of dat nou online gebeurt of gewoon als ouderwetse mond-tot-mond reclame. We weten allemaal dat wanneer er positief over je wordt gesproken, je publiek ook aandacht heeft voor het merk of product wat je verkoopt.

Maar hoe doe je dit? Hoe ga je als bedrijf hier slim mee om? Mijn advies is om eerst eens kijken wat je wel hebt en dit proberen te versterken. Ondernemers hebben namelijk iets dat grote bedrijven niet hebben en dat is een goede relatie met de regio en echt kennis van zaken. Velen van ons hebben wel ervaren dat je veel beter wordt geholpen in een lokale DHZ winkel dan in de Gamma of Karwei. Zo ben ik zelf een liefhebber van goed vlees. En daarvoor moet je toch echt bij de slager zijn. Als ik tegen mijn slager zeg dat ik het toch wel duur vind, dan geeft hij een suggestie waar ik minder aan hoef uit te geven. Groot voordeel is dat ik dan een nieuw soort vlees leer kennen en tegelijkertijd een verhaal krijg om tegen vrienden te vertellen.

Dan wordt  storytelling dus eigenlijk storyselling. Geef daarom je publiek een verhaal en zorg dat ze het kunnen verspreiden. En voel voor de klant aan als een klein bedrijf. Zo versterk je de kracht van je boodschap. Hierdoor eet ik sinds kort een ezelstuk. Eerder nog nooit van gehoord maar heerlijk vlees en niet te duur. Google het maar eens? Ik kan alvast verklappen dat het niet van een ezel komt.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Dat was toch wel het begin.

We hebben gekozen om het model van een bureau te realiseren, zonder daar de kosten van overhead en vast personeel bij te betrekken. We zagen vrij snel dat wil je echt van waarde zijn voor je klanten je het niet alleen kan. Marketing en verkoop is een totaal verhaal en om toch de  juiste diensten te kunnen bieden wilde we een full-service model bieden tegen lagere kosten. Om daar de juiste mensen bij te vinden was best pittig. We zijn ook nog niet klaar, het is eigenlijk een continue verhaal. Maar de ondernemer heeft  een aanspreekpunt en kan op een full-service manier worden ondersteund. Daar ben ik best wel trots op.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Eigenlijk heb ik dat in de vorige vraag al beantwoord. Het heeft me enkele waardevolle partners opgeleverd en we werken op zo een prettige manier samen dat we kunnen doen wat we leuk vinden. Dat is ontzettend waardevol en onbetaalbaar als ervaring en we kunnen de rekeningen betalen en soms een extra biertje halen. Dat noem ik het grootste succes.

Waar wil je over 5 jaar staan met Bureau Social Media?

Dat we een bureau zijn met klanten die dan vijf jaar succesvol met ons samenwerken. En dat mag best een groter bureau zijn maar nog altijd met het besef en de lol waar het ooit mee begon.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Oei, dat vind ik moeilijk, omdat zoveel adviezen mij hebben geholpen. Belangrijk persoon daarin is Frans van der Reep die ook het bureau advies verleent. Lees zijn blogs, deze staan namelijk vol van goede adviezen.

Maar als ik één advies mag noemen dan is het van Ryan Holmes, destijds CEO van HootSuite waarvan wij de social media tooling gebruiken. Hij had de aansprekende quote “If you wanna go fast. Go alone. If you wanna go far. Go together!

Wat is je gouden tip?Interview met Menno Rigterink van Bureau Social Media

Luisteren……

 

Menno Rigterink

Bureau Social Media

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *