Interview met Mariska van Dasselaar
Laatste update: 26 september 2012

Mariska heb ik begin dit jaar leren kennen door een reactie die zij op mijn artikel over 7 tekenen waarop je een SEO-bedrijf NIET zou moeten inhuren plaatste. Sindsdien hebben we regelmatig contact en kwam ik er onder andere achter dat ze vroeger hier in de regio heeft gewoond. Tegenwoordig timmert ze hard aan de weg rondom Nijmegen en leek het mij een goed idee om een interview met haar te houden.

Wie is Mariska van Dasselaar?

Ik ben Mariska, ik ben 29 jaar en ik ben tekstschrijver/blogger. Sinds 2011 ben ik eigenaar van Mariska Media. Het doel van mijn bedrijf is om bedrijven door middel van SEO-teksten, een zakelijk blog en het gebruik van social media hoger in zoekmachines te krijgen. Hierbij ligt vooral het schrijven erg dicht bij mijzelf: sinds ik kan schrijven, schrijf ik verhalen en ik hoop om naast non-fictie een keer fictie uit te geven. Naast schrijven hou ik erg van lezen en leren, wat mij helpt om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in mijn vakgebied. Ook slaagde ik in 2008 voor mijn studie Engelse Taal en Cultuur in Nijmegen en studeerde ik daarvoor informatica.

Kun je misschien wat meer vertellen over je gratis e-book?

Het gratis e-book Gratis E-book voor Gratis E-books beschrijft hoe je door het aanbieden van een gratis e-book op je website meer klanten naar de website kunt trekken. Mensen houden erg van gratis content, vooral als ze er iets van opsteken. Een e-book bestaat meestal uit 12 tot 30 pagina’s met leerzame tips, instructies en informatie over een bepaald onderwerp uit je vakgebied. Het doel is dat potentiële klanten je website bezoeken, het e-book lezen en zien dat jij expert bent in je vak. Mochten ze je product of dienst ooit nodig hebben, dan herinneren ze zich wellicht jouw bedrijf en expertise, maar het kan ook zijn dat ze je aanbevelen aan een vakgenoot.

Gratis e-books worden vaak gebruikt voor leadgeneratie. Om het e-book te mogen downloaden, moet de websitebezoeker zijn contactgegevens achterlaten of zich inschrijven voor de nieuwsbrief. Hiermee is het een potentiële klant (lead) geworden en kun je hem later gericht e-mails sturen in een e-mailcampagne. Daarnaast zorgt een gratis e-book ervoor dat je website in zoekmachines stijgt, omdat het inkomende links naar je website genereert. Mensen delen nu eenmaal graag waardevolle informatie op hun blog of op social media, bijvoorbeeld e-books, nieuwsberichten en blogartikelen. Dat zorgt weer voor meer websitebezoekers en naamsbekendheid. In het Gratis E-book voor Gratis E-books lees je niet alleen de voordelen van een gratis e-book op je website, maar ook hoe je er zelf een maakt en aanbiedt.

Hoe denk je dat online marketing er over 5 jaar uit ziet?

Online marketing is continu in beweging. Bedrijven verzinnen telkens nieuwe tactieken om zich te onderscheiden van hun vakgenoten en op te vallen bij potentiële klanten. Op dit moment zijn social media zeer populaire marketinginstrumenten om in contact te komen met potentiële en bestaande klanten. Ik denk echter niet dat social media het eeuwige leven hebben, omdat er weer nieuwere platforms worden ontwikkeld waar consumenten en bedrijven op overstappen. Wat bij marketing niet snel zal veranderen, is het marketingconcept, waarbij bedrijven zo veel mogelijk proberen in te spelen op de wensen en behoeften van de potentiële klant. Je ziet nu dat bedrijven proberen om de ideale klant te bereiken via social media en zakelijke blogs. Tegelijkertijd proberen consumenten en bedrijven in zo weinig mogelijk tijd de informatie of producten te vinden die ze zoeken, voornamelijk via zoekmachines. Ik verwacht dat de verspreiding van informatie steeds gemakkelijker wordt door middel van content die volledig op websitebezoekers is afgestemd. Hierdoor wordt het vinden van informatie ook steeds gemakkelijker. Ik denk dat websites steeds meer worden afgestemd op de individuele bezoeker. Zou het niet geweldig zijn als potentiële klanten precies die informatie voorgeschoteld krijgen waarnaar ze op zoek zijn? Iemand die aan het begin van het aankoopproces staat en zich nog oriënteert, mag bijvoorbeeld een gratis e-book downloaden of een leerzame video kijken, terwijl bezoekers die al een duidelijke interesse in het product hebben getoond een pagina zien waarop een gratis demo kan worden gedownload. Dergelijke slimme websites kunnen potentiële klanten uiteindelijk klant laten worden. Overigens zie je al dat advertenties zo veel mogelijk op gebruikers worden afgestemd, bijvoorbeeld door hun gedrag op internet of naar aanleiding van demografische gegevens, bijvoorbeeld op Facebook.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Het grootste voordeel van content marketing is dat je de ideale klant voorschotelt waar die behoefte aan heeft en die daarmee naar je website trekt. Potentiële klanten zijn op zoek naar informatie om hun leven te vereenvoudigen, hun bedrijf te laten groeien of om bijvoorbeeld geld te besparen. Jij kunt die informatie bieden waarnaar de ideale klant op zoek is. Vraag je af wat veelvoorkomende problemen van je doelgroep zijn en speel hierop in door die problemen te behandelen. Beantwoord vragen in zakelijke blogartikelen, los veel voorkomende problemen op door middel van een stappenplan in de vorm van een e-book en geef tips waarmee klanten beter kunnen worden. Als je ook nog slim gebruikmaakt van zoekmachine-optimalisatie en social media, zul je merken dat klanten je website vanzelf weten te vinden.

Hoe zet jij social media effectief in?

Momenteel ben ik actief op Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en Pinterest. Het is best een uitdaging om al die sociale netwerken bij te houden. Mijn strategie bestaat vooral uit het delen van waardevolle content, bijvoorbeeld nieuws uit mijn vakgebied, leerzame blogartikelen, grappige cartoons, infographics, tips en adviezen. Hierbij kijk ik per sociaal netwerk wat werkt en wat niet. Pinterest is bijvoorbeeld uitermate geschikt voor fotomateriaal, dus verzamel ik daar infographics die ik tegenkom. Ook Google+ en Facebook zijn geschikt voor beeldmateriaal, maar infographics zijn daar weer wat te groot voor. Sprekende afbeeldingen die iets zeggen over bloggen, social media en teksten zijn dan meer geschikt, evenals YouTube-video’s. Op Twitter plaats ik regelmatig korte tips, omdat een tweet kort maar krachtig moet zijn. Daarnaast publiceer ik veel nieuws op Twitter, Facebook en Google+, waarbij ik zo veel mogelijk voorkom dat dezelfde content op alle netwerken terechtkomt. Verder is LinkedIn ideaal om in discussiegroepen op zoek te gaan naar de ideale klant en je expertise te tonen door mee te discussiëren. Social media zijn trouwens ideaal om meer bezoekers op je zakelijke blog te krijgen. Zo publiceer ik nieuwe blogartikelen structureel op al mijn sociale netwerken. Later zie ik in mijn websitestatistieken dat daar daadwerkelijk bezoekers vandaan komen. Uiteraard bestaat mijn strategie niet alleen uit het publiceren van content. Zo ga ik graag het gesprek aan met potentiële klanten en probeer ik gebruikers te helpen als ze problemen hebben. Je kunt social media zien als digitale netwerkbijeenkomsten, dus communicatie is erg belangrijk.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Het beste advies dat ik ooit gekregen heb, is het starten van een zakelijk blog om bezoekers naar mijn website te krijgen. Hoewel ik voordat ik mijn bedrijf opstartte al wat blogartikelen schreef, was dat meer voor mijn hobby. Een van mijn eerste klanten was actief in marketing en wees mij op de voordelen van een zakelijk blog. Sindsdien publiceer ik continu nieuwe artikelen op mijn blog, waarbij ik rekening houd met zoekwoorden, dus termen waar mensen op internet vaak naar zoeken. Het effect daarvan werd steeds beter merkbaar, want het aantal bezoekers steeg bij elk nieuw artikel en ook het aantal offerte-aanvragen steeg.

Wat is je gouden tip?

Mijn gouden tips is om je bij marketing niet alleen op een zakelijk blog of een sociaal netwerk te focussen, maar een complete strategie in te zetten. De uit de Verenigde Staten afkomstige Inbound Marketing-strategie bestaat uit vijf stappen die je helpen om effectief klanten te werven. Kort gezegd komt het hierop neer:

1. Creëer en publiceer content op een zakelijk blog.
2. Optimaliseer je blogartikelen voor de vindbaarheid in zoekmachines.
3. Promoot blogartikelen op bijvoorbeeld social media.
4. Converteer lezers naar leads door ze bijvoorbeeld een gratis e-book te laten downloaden in ruil voor hun contactgegevens.
5. Analyseer de resultaten van je marketingstrategie met behulp van websitestatistieken en verbeter waar dit nodig is.

Mariska van Dasselaar

Mariska Media

Eerdere interviews

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *