Interview met Johan Boerema van Moeiteloos Online
Laatste update: 16 juni 2014

Zoals je waarschijnlijk weet ben ik een ‘fan’ van WordPress. Naast dat ik zelf regelmatig WordPress websites bouw, help ik ook andere ondernemers om hiermee online hun voordeel te doen. Zo kwam ik in contact met Johan, die recent een webdesign bureau in Oosterwolde is begonnen en waarvoor wij onder meer online marketing advies hebben gegeven. Hierdoor ben ik meer te weten gekomen over Johan en leek het mij leuk om zijn verhaal te delen.

Wie is Johan Boerema?

Ik ben 37 jaar oud, ondertussen alweer bijna 13 jaar getrouwd en vader van 3 kinderen. Ik ben altijd een zeer actief korfballer geweest, waar ik door onder andere mijn ondernemerschap geen tijd meer voor heb.

Ongeveer 6 jaar lang ben ik IT consultant geweest, waardoor ik bij menig bedrijf een kijkje in de keuken heb mogen nemen. Mijn belangrijkste taak was om bepaalde processen binnen het bedrijf in kaart te brengen en via onze software te optimaliseren.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Het offline ondernemerschap is mij met de paplepel ingegoten, aangezien mijn ouders lang zelfstandig ondernemer zijn geweest. Die tak van sport was echter heel anders, zij werkten in de horeca.
Wat mij daar vooral opviel was dat er extreem lange dagen gemaakt moesten worden, voor relatief weinig opbrengsten. Ook zit je vast aan vaste werkdagen en tijden.

Nu vind ik hard werken geen enkel probleem, maar wel prettig om zelf mijn werktijden te bepalen. Dit onder andere in verband met de gezinssituatie.
Toen ik eenmaal had kennisgemaakt met de mogelijkheden van online ondernemerschap, was ik er dan ook vrij snel van overtuigd dat ik hier ook iets mee moest gaan doen.

Zodra ik iets eenmaal in mijn hoofd heb, krijg je dat er bij mij niet meer uit. Ik heb alleen nog gewacht op het geschikte moment om de stap te zetten.

Kun je wat meer vertellen over Moeiteloos Online?Interview met Johan Boerema van Moeiteloos Online

Robert Wierenga en ik kregen vaak vraag naar low budget websites. De vraag is gezien de huidige financiële tijd heel logisch, maar het is toch lastig om een goede website met een klein budget op te leveren. Het viel ons op dat het ons meestal meer geld kostte dan dat het opleverde. Vandaar ook dat we hebben gezocht naar een mogelijkheid om dit om te draaien.

Het concept Moeiteloos Online zorgt er voor dat we snel websites kunnen opleveren. We hebben gekozen om per segment één of meerdere website templates aan te bieden. Op deze manier kunnen we (na aanlevering van teksten en beeldmateriaal) snel opleveren. Ook het onderhoud blijft te overzien, doordat we dit zelf uitvoeren. Vandaar ook dat we de hosting, onderhoud en ondersteuning tegen een laag tarief kunnen uitvoeren.

Hoeveel uur per dag besteed jij aan je online business?

Aangezien we in de lancering van Moeiteloos Online zitten, kost het nu meer dan de normale 8 uur per dag. Ik hoop dat we dit straks na de lancering nog steeds moeten doen, aangezien de verkoop dan blijkbaar goed loopt.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Content marketing moet er samen met een attractieve website voor zorgen dat potentiële klanten op jouw site blijven hangen. Dit betekent dus eventuele omzet en anders in ieder geval aan stijging in de ranking van de website. Goede content marketing is dus één van de belangrijkste factoren van onze website.

Hoe zet jij social media effectief in?

Wij zijn nog zoekende naar wat we precies met social media gaan doen. De markt waar we ons in bevinden is voor de diverse standaard social media kanalen nog zeer interessant. Mensen die op zoek zijn naar producten die qua prijsklasse aan de onderkant van de markt zitten, zullen hun oog ook snel op Facebook, Google+, LinkedIn en Twitter campagnes laten vallen. We gaan social media dus zeer zeker effectief inzetten, maar we gaan dit niet zomaar doen. Hier moeten we een goede campagne voor (laten) verzinnen.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Mijn grootste uitdaging tot nu toe was het opzeggen van mijn fulltime baan, terwijl ik een gezin met 3 kinderen moet onderhouden. Hoe ga ik dit doen? En hoe zorg ik snel voor inkomsten, terwijl ik niet zomaar alles aan ga grijpen?

Hier kun je enorm lang over nadenken en twijfelen (wat ik ook heb gedaan), maar soms moet je ook het lef hebben om een knoop door te hakken. Dit tekent over het algemeen ook de ondernemer in veel mensen, niet teveel kijken naar wat je allemaal kunt verliezen, maar kijken naar wat je er allemaal mee kunt winnen.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Mijn grootste succes tot nu toe is het daadwerkelijk lanceren van Moeiteloos Online. Ik ben een ondernemer die op zoek is naar goede concepten. Moeiteloos Online is in potentie het grootste concept dat ik heb uitgerold. Aangezien deze uitrol nog maar kort geleden is, heeft het tot nu toe nog veel zweetdruppels en enorm veel genoegdoening opgeleverd.

Waar wil je over 5 jaar staan?

Het doel van Moeiteloos Online is om binnen een aantal jaren de grootste aanbieder van websites aan de onderkant van de markt te zijn. Dit zal de komende jaren dan ook mijn grootste bezigheid zijn. Verder hoop ik in de loop van de tijd nog wel een aantal mooie ideeën uit te kunnen rollen. Mijn hoofd zit er namelijk vol mee.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Focussen is het beste advies ooit. Als je startende zelfstandige bent, heb je de neiging om van alles aan te grijpen. Dit is echter het slechtste wat je kunt doen. Je moet een doel voor ogen hebben en dit ook daadwerkelijk uitvoeren. Specialiseren totdat het helemaal staat. En voor zaken waar je geen of minder kennis van hebt, schakel je specialisten in. Wil niet alles zelf doen.

Wat is je gouden tip?Interview met Johan Boerema van Moeiteloos Online

Zorg voor veel kennis van verschillende zaken om je heen. Ga niet alles zelf uitzoeken, maar praat met deze mensen en schakel ze ook voor jouw bedrijf in.

 

Johan Boerema

Moeiteloos Online

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *