Interview met Jan-Willem Bobbink van 11 Internet en NotProvided
Laatste update: 3 december 2014

Soms kom je op onverwachte momenten in contact met interessante mensen. Zo heb ik Jan-Willem Bobbink leren kennen via mijn gastblog op Performance.nl over De grillen van Google. Hij is onder meer de oprichter van weblog NotProvided.eu en geeft in dit interview onder meer zijn kijk op de waarde van content marketing.

Wie is Jan-Willem Bobbink?

Ik ben een (volgens Google) 108 jarige freelance SEO consultant en bouwde mijn eerste website in 1997.

Jan-Willem Bobbink

In 2004, na het ontwikkelen van een webshop voor mijn toenmalige groothandel in skate- en skeelerproducten ben ik mij echt gaan verdiepen in online marketing om meer bezoekers te krijgen. Vanuit die ervaringen een aantal affiliate concepten opgezet en in de tussentijd nog geprobeerd natuur- en sterrenkunde te studeren maar dat avontuur was na 1,5 jaar al afgelopen. Na enkele jaren voor bureau’s in Nederland en US gewerkt te hebben ben ik nu weer volledig zelfstandig.

Kun je wat meer vertellen over 11 Internet?11 Internet Jan-Willem Bobbink

Mijn basis ligt bij het ontwikkelen van websites, maar in 2006 heb ik gekozen voor een propositie die zich op het volledige online marketing kanaal richtte, in plaats van alleen op development. Tot twee jaar geleden heb ik nog veel custom CMS templates ontwikkeld, enquête systemen en allerhande PHP klussen. Op dit moment ligt de focus volledig op SEO en gebruik ik Notprovided.eu als kenmerkende bedrijfsnaam.

Waarom heb je de weblog NotProvided.eu opgezet?

In mijn vroege jaren blogde ik nog in het Nederlands maar als SEO consultant met een internationale focus, is een Engelse blog een must. Ten eerste vanwege het bereik per artikel maar ook vanwege het feit dat ik steeds vaker op internationale congressen aanwezig was. Deze website wil ik al een tijdje ombouwen tot een echt visitekaartje met uitleg over mijn werkzaamheden, maar dat is er tot nu toe nog niet van gekomen.

Waarin onderscheid jij je?

Mijn internationale focus en de wil om de beste te zijn in hetgeen dat ik doe. Dat heeft er onder andere tot geleid dat ik een brede ervaring heb opgedaan in markten buiten Nederland in zo’n 50 talen, gewerkt heb voor klanten in Yandex & Baidu bijvoorbeeld. Aangezien mijn achtergrond technisch is, is dat altijd iets geweest waar ik mij op SEO consultancy vlak heb kunnen onderscheiden.

Dat is aan de ene kant interesse, aan de andere kant een gevolg van de hoeveelheid ervaring die ik in de afgelopen 10 jaar als SEO heb opgedaan. Kunnen bestaande tools geen 10 miljoen URLs aan? Dan bouw ik zelf een oplossing. Op die manier blijf je jezelf altijd ontwikkelen.

Hoe zet jij online marketing effectief in?

Voor mij is de focus op dit moment volledig op SEO gericht. Dat houd niet in dat ik geen rekening houd met andere kanalen. Zo kun je voor linkbaits bijvoorbeeld initiële traffic inkopen via AdWords of social platformen. De meest effectieve aanpak is nog steeds het op de juiste manier combineren van de mogelijkheden die de diverse kanalen bieden.

Voor mij houd dat in dat ik veel overleg met de mede aandeelhouders binnen het online marketing kanaal.Hierin is het belangrijk dat de overkoepelde afdelingen / managers ook besef hebben van de benodigde interactie van specifieke kanalen. Dat gaat vaak nog verder dan enkel online marketing. Denk aan tv reclames waarbij de reclame ook geupload kan worden op YouTube of eigen website, die vervolgens ook goed vindbaar moet zijn zodat je die consumenten meteen kunt binnentrekken.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Ik zou deze vraag eerder omdraaien; wat is gevolg van het achterwege laten van content marketing? Het resultaat van goede content marketing is dat je de dialoog met je doelgroep én huidige klanten kunt aangaan op een manier die bij de diverse persona’s past. Dit resulteert er dan ook in dat “content marketing” ontzettend breed is wat mij betreft, aangezien iedereen behoefte heeft aan een ander soort content om te voldoen aan zijn of haar behoeften.

Vanuit SEO oogpunt heeft content marketing in de meeste gevallen twee voordelen: het levert voor Google thematische content op zodat Google eenvoudiger kan begrijpen waar je website over gaat. Als het linkwaardige (dat zegt niks over de kwaliteit) content is, levert het links op. Aangezien dit in veel niches nog steeds de belangrijkste factor is om goed te scoren, is het voordeel evident.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Het gaan werken bij een bureau, in mijn geval Internet Advantage. Na al die jaren als zelfstandige gewerkt te hebben, vond ik het tijd om te kijken bij de grote spelers en die werken nu eenmaal niet snel met zelfstandigen. Geheel toevallig kon ik binnen 7 dagen, nadat ik voor mezelf besloten had de volgende stap te maken, aan de slag bij het bureau in Utrecht. Aangezien dat nogal een grote aanpassingen was qua omgeving, was dat voor mij een flinke uitdaging.

Wat was tot nu toe je grootste succes en wat/hoeveel heeft het jou opgeleverd?

Succes is altijd relatief aan de tijd en omgeving waarin het plaatsvindt, dus is het inderdaad het handigste om te kijken wat het meest opgeleverd heeft. Voor mij is dat het opzeggen van mijn studie geweest, waardoor ik de stap heb genomen om mij volledig op online marketing te storten. Uiteindelijk is dat een stap die door velen argwanend aangekeken wordt, maar uiteindelijk heb ik het nu prima voor elkaar.

Waar wil je over 5 jaar staan?

5 jaar is erg lang, zeker in online marketing. Aangezien ik net weer met een nieuwe fase ben begonnen en volledig zelfstandig ben gegaan is voor mij de komende tijd de uitdaging om een continue stroom van projecten en klanten binnen te krijgen om zo stabiele inkomsten te hebben. Op lange termijn zal dit waarschijnlijk resulteren in het hebben van mijn eigen bureau met 5-10 FTE aan het werk.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Wees altijd transparant over de werkzaamheden die je uitvoert, wat de kosten zijn en wat het de klant gaat opleveren. SEO heeft nog steeds niet altijd het beste imago, wat ook niet gek is aangezien we nog steeds een relatief nieuwe branche zijn, maar door altijd transparant te zijn, ondervang je dit.

Wat is je gouden tip?Jan-Willem Bobbink van 11 Internet

Ga netwerken. Voor veel freelancers is mond-tot-mond reclame nog steeds het grootste kanaal. Bezoek zeker in het begin zoveel mogelijk (gratis) events. Dat kunnen open-coffee events zijn voor het verbreden van je netwerk en combineer dat met de grotere events om vakgenoten te ontmoeten. Vergeet daarbij niet op sprekers af te stappen, zeker in de online marketing wereld zijn de meeste personen zeer toegankelijk.

Meng je in discussies, toon interesse en wees je bewust van je positie. De after-parties en diners achteraf zijn voor mij het meest waardevol gebleken. Aan de andere kant is het delen van je eigen kennis ook erg effectief, nieuwe invalshoeken of namen worden altijd wel gewaardeerd door organisatoren.

 

Jan-Willem Bobbink

11 Internet

Notprovided.eu

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *