Interview met content marketeer Roy Ishak
Laatste update: 11 december 2013

Roy ben ik op het spoor gekomen nadat hij zich op Facebook profileerde als content marketing expert. Om meer over hem te weten te komen en hem uit te laten leggen wat de voordelen van content marketing zijn heb ik daarom een interview met hem gehouden.

Wie is Roy Ishak?

Dat ligt een beetje aan wie daarop antwoord geeft. Volgens mijn zusje Alexandra Ishak: een regelrechte vakidioot. Volgens één van mijn beste vrienden Rick Lambo: een gezelligheidsdier die van wereldmuziek, salsa, sushi, freestylen en verre bestemmingen houdt. Volgens mijn cv: een ‘8-figure’ DM-copywriter en SEO-consultant die werkt voor zoekmachinemarketingbureau Traffic Builders. En volgens mijzelf: een beetje van al het bovenstaande, denk ik.

Hoe ben je ooit in het online ondernemerschap gerold?

Mijn vader en mijn broertje zijn rasondernemers. Ik zie mezelf niet als ondernemer. Ik werk vier dagen per week in loondienst bij Traffic Builders en beun daarnaast een beetje bij. Al moet ik wel zeggen dat het aantal cursusaanvragen de laatste weken explosief toeneemt door het nieuwe blog.

Kun je misschien wat meer vertellen over Traffic Builders?

Interview met Roy Ishak van Traffic Builders

Traffic Builders is in 2001 opgericht door voormalig IAB Taskforce Search-voorzitter Wolter Tjeenk Willink. Het zoekmachinemarketingbureau behoort al jaren tot de top van Nederland en is in 2010 door Emerce 100 verkozen tot beste van Nederland.

Het leuke aan TB is dat het bureau (1) vrij jong van geest is en veel ruimte biedt voor persoonlijke inbreng, (2) een handjevol topspecialisten in dienst heeft waarvan je veel opsteekt en (3) iedere vrijdag “vier uur bier uur” houdt. 😉

Wat wordt volgens jou de belangrijkste online trend in de komende 12 maanden?

Online ontwikkelt zich natuurlijk in een noodgang, dus ik beperk me even tot mijn eigen vakgebied.

Google dwarsboomt SEO momenteel enorm. AdWords en Shopping drukken de organische zoekresultaten weg, Pinguin-updates maken linkbuilding pittiger, Analytics toont – tegen de tijd dat je dit interview publiceert – bij alle zoekwoorden (not provided), veel SEO-tools sneuvelen enz.

SEO is gelukkig een veerkrachtig wereldje, dus ik verwacht het komende jaar veel nieuwe SEO-strategieën waarbij de focus nóg meer ligt op verticals, inbound marketing en content marketing.

Wat is volgens jou het grootste voordeel van content marketing?

Content marketing kent vele voordelen. Je kunt meer volgers verzamelen via social media, meer backlinks vergaren voor je SEO, meer bezoekers trekken naar je website, je merknaam positief beïnvloeden (o.a. door een autoriteit te worden binnen je vakgebied), langetermijnrelaties aanknopen met je doelgroep en meer conversies genereren voor je bedrijf.

Wat in mijn ogen het grootste voordeel is van content marketing, is het sneeuwbaleffect dat je ermee creëert. Je inspanningen leveren steeds meer volgers, backlinks, bezoekers, langdurige klantrelaties en conversies op.

Hoe zet jij social media effectief in?

Ik gebruik sociale media momenteel onder andere om:

  • Doelgroepanalyses uit te voeren voor opdrachtgevers.
  • Linkprospects te werven.
  • Volgers, sociale waardering en reacties te sprokkelen voor artikelen en advertorials.
  • Up-to-date te blijven van alle online ontwikkelingen — bijvoorbeeld door Twitter te koppelen aan Zite en Netvibes.

Wat was tot nu toe je grootste uitdaging?

Wat mensen waarschijnlijk niet weten van mij, is dat ik een half jaar terug een linkbuildingafdeling heb opgericht binnen Traffic Builders. De afdeling groeide met zo’n sneltreinvaart dat wij op een gegeven moment aan de handrem moesten trekken om hoogwaardige kwaliteit te waarborgen en te anticiperen op alle updates die Google de laatste tijd uitrolt. Dat was een hele kluif.

Wat was je grootste succes en wat/hoeveel heeft het je opgeleverd?

Wat was mijn grootste succes? Ik redigeerde de teksten van enkele prospectussen die per stuk 2 tot 6 miljoen euro’s omzet opleverden – binnen enkele maanden. Wat leverde het mij op? Zo’n 300 euro per opdracht en het besef dat het mij 300 euro per opdracht opleverde. Tja.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?Roy Ishak Traffic Builders

Dat kreeg ik van Aislinn O’Doherty, een goede vriendin van de familie. Zij citeerde een quote van James Dean:

“Dream like you’ll live forever. Live like you’ll die tomorrow.” Prachtig. Sindsdien doe ik eigenlijk alleen nog wat ik leuk vind en onderneem ik meer stappen om mijn dromen te verwezenlijken.

Wat is je gouden tip?

Volg royishak.nl. 😉

Andere recente interviews:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *