In 10 stappen een content planning (infographic)
Laatste update: 21 december 2012

Wil je ook weten hoe je een content planning maakt? Bekijk dan eens deze infographic.

Na de recente infographic over een 6 stappenplan om content marketing in de praktijk te brengen heeft RUN Content nu ook een infographic gemaakt hoe je een content planning maakt.

Mocht je nog niet weten wie er achter RUN Content zit, lees dan eens dit inspirerende interview met Thiadmer de Witte Hoogeveen.

10 stappen infographic

De eerste stap is om een verhaal uit te zetten waarin je voor jezelf nagaat wat je wilt gaan vertelen en hoe je hiermee je doelgroep kunt helpen.

Vervolgens is het zaak om deze verhaallijn op te breken in delen, zonder daarbij het logische verband uit het oog te verliezen. Behandel hierin de onderwerpen die aansluiten bij de behoeften van je doelgroep.

Als derde stap wordt in de infographic genoemd om voor elk thema content op te stellen. Denk na over welke contentvormen je wilt gaan inzetten en hoe je jouw doelgroep wilt aanspreken.

Kies daarna via welke kanalen je deze content wilt verspreiden. Zelf raad ik aan om altijd Google+ te gebruiken, omdat dit helpt om je content beter gevonden te laten worden.

Binnen je planning is het belangrijk om een kalender op te stellen wanneer je welke content wilt gaan publiceren. Zelf probeer ik bijvoorbeeld elke vrijdag een infographic te plaatsen die relevant is voor mijn vakgebied.

Stap 6 staat geheel in het teken van de onderwerpen in je publicatieprogramma’s/hulpmiddelen te integreren. Met WordPress kun je bijvoorbeeld artikelen op een andere datum publiceren, waardoor het goed mogelijk is om vooruit te plannen.

De volgende stap is om te luisteren naar de reacties op je doelgroep en in te zien of je content echt aansluit op de behoeften van je doelgroep.

De infographic stipt verder ook aan dat het verzamelen en meten van je data belangrijk is, want meten = weten! Kom er achter wat je inspanningen je daadwerkelijk opleveren.

De een na laatste stap is om te reageren op reacties, laat zien dat je er bent en je reacties serieus neemt.

Tot slot moet je continu sleutelen aan je content planning. Optimaliseer je content op basis van hoe je doelgroep reageert. Door te luisteren en je data te analyseren weet je wat werkt, waardoor je content kunt creëren waar jouw doelgroep echt behoefte aan heeft.

(Klik op de afbeelding voor een vergroting)

Bekijk hier alle infographics op Slagter Media.

1 Reactie

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *