Fastfood content marketing (infographic)
Laatste update: 22 maart 2013

Een sterk content marketing plan bevat een aantal verschillende elementen. Denk aan het thema, de doelgroep, de toon, kanalen waar de content op wordt gepubliceerd, etc. Maar hoe komen al deze onderdelen bij elkaar? In een hamburger natuurlijk, zo blijkt uit deze infographic.

De content strategie hamburger

Volgens Mark Smickiklas van Intersection Consulting zijn er 5 onderdelen waar je rekening mee dient te houden bij een succesvolle content strategie. Deze heeft hij uiteengezet in onderstaande hamburger infographic.

content marketing strategie infographic

Social content strategie cheeseburger style

Elizabeth Lupfer van The social workplace besloot naar aanleiding deze inforgraphic en artikelen van Radian6 en Social media explorer, waarin content marketing werd vergelijken met een hamburger, om een stap verder te gaan en hier eveneens een infographic van te maken, maar dan gerelateerd aan een effectieve social content strategie.

Uit haar infographic komt naar voren dat er 6 onderdelen zijn waar je bij je content strategie rekening mee dient te houden.

Augurken en andere specerijen (format)

Hoe snijd je de augurken of tomaten die je op je hamburger doet? Je kunt ze in cirkels snijden, of bijvoorbeeld door de lengte. Deze augurken zijn de soorten content die je kunt publiceren. Denk aan artikelen voor je blog, foto’s of video’s. Er zijn diverse manieren om je verhaal te vertellen en case studies om te delen met je doelgroep. Als je weet welke content het beste aanslaat bij je doelgroep en de meeste traffic genereert, weet je hoe je content mix moet zijn.

Sla (toon)

Sla op je hamburger zorgt ervoor dat deze meer textuur krijgt. De ‘tone of voice’ oftewel toon van de content die je maakt voegt textuur toe aan de tekst, foto’s en video’s die je plaatst. Dit zorgt ervoor dat je bezoekers eerder verbonden met je zullen zijn.

Kaas (relevantie)

Kaas zorgt ervoor dat je hamburger nog lekkerder wordt en zoekwoorden maken je content relevanter. Weet je welke zoekwoorden je bezoekers gebruiken? Veel marketeers focussen op zoekwoorden die bij zoekmachines als Google worden ingevoerd. Maar denk er ook aan om te weten welke zoekwoorden de aandacht trekken, om zo het maximale resultaat uit je content te halen.

Vlees (content)

Het vlees is je content, het belangrijkste onderdeel van je hamburger. Unieke en waardevolle content is van meerwaarde voor zowel je bezoekers als zoekmachines. Of dit nu het delen van content op je blog, via Twitter, Facebook of Linkedin is, je moet weten welk verhaal je wilt vertellen. Effectieve content is zowel educatief als vermakelijk. Probeer geen verkooppraatje te houden. Mensen die je website bezoeken zullen dit namelijk wel op andere pagina’s terug vinden.

Potentiële klanten willen oplossingen voor hun problemen vinden. Zij willen weten hoe zij bepaalde dingen beter en efficiënter kunnen doen. Als je dus bijvoorbeeld een website over zwembaden hebt, maak je niet content waarin je de zwembaden aanprijst, maar geef je tips hoe je deze kunt onderhouden en wat erbij komt kijken om een zwembad in je tuin te installeren.

Saus (plubliek)

De saus is smaakgebonden en dus voor iedereen verschillend. Een belangrijk onderdeel van je content strategie is om te weten welke persoonlijke voorkeuren jouw publiek heeft. Houden zij van mayonaise, mosterd of ketchup? Maak profielen om te bepalen wie je doelgroep is, zodat je hen kunt voorzien van relevante content en dus de juiste saus.

Brood (platform)

De gehele hamburger wordt bijeengehouden door de broodjes daaromheen. Deze vertegenwoordigen waar je jouw content (of dit nu je blog, Twitter, Facebook, Linkedin of een andere plek is) plaatst. Het broodje houdt alles georganiseerd en bij elkaar. Zorg er ook voor dat je platform actueel en origineel is. Niemand houdt namelijk van een muffig broodje.

social content strategie hamburger infographic

 

Bekijk hier alle infographics.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *