De succesfactoren van een online ondernemer
Laatste update: 25 juli 2012

Recent las ik op Emerce dat freelancers flink hebben ingeleverd. Ten opzichte van een jaar geleden verdient een freelancer gemiddeld 15% minder. Daarbij zijn het vooral de markteers en tekstschrijver die hebben geleden.

Hoofdkraan.nl (voormalig Feelancematch.nl, daar heb ik mij op een blauwe maandag ooit nog eens voor ingeschreven maar nooit een opdracht uit gehaald) deed onderzoek onder 15.412 freelancers en vergeleek daarbij 19.440 offertes.

Uit het onderzoek komt naar voren dat marketeers en tekstschrijvers in het afgelopen jaar 35% minder zijn gaan verdienen. Daarnaast zijn websitebouwers, appbouwers en programmeurs 10% gedaald in hun prijzen.

Wisselspeler

Raar is het natuurlijk niet. Omdat ik vooral schrijf voor de financiële en agrarische sector houd ik het nieuws daaromtrent scherp in de gaten via mijn RSS reader en uiteraard de verschillende nieuwssites. De wereldwijde economie is verslechterd en bedrijven letten steeds meer op de kosten.

Als freelancer ben je eigenlijk een wisselspeler. Je zit op de bank en wanneer nodig mag je het veld in om het team aan de overwinning te helpen. Uit het onderzoek van Hoofdkraan.nl blijkt echter dat freelancers nog voldoende worden ingezet.

Op dit moment worden er twee keer zoveel opdrachten geplaatst als vorig jaar. Daarbij zijn de tarieven de afgelopen maanden gestabiliseerd, waarbij het gemiddelde rond de 42 euro ligt. De verschillen in tarieven zijn echter groot; sommige freelancers rekenen 12 euro per uur terwijl anderen op 125 euro zitten! Daarbij zijn vooral de prijzen rond Amsterdam gedaald (met maar liefst 30%!).

Met mijn bedrijf Slagter Media weet ik aardig door te trekken en zie ik het aantal opdrachten en inkomsten stijgen. Maar dit komt niet vanzelf. Om succes te hebben zijn er volgens mij twee succesfactoren; hard werken en netwerken.

Hard werken

Het is een cliché, maar zonder dit zie ik niet zo snel iemand succes hebben. Soms denken mensen dat het mij zomaar komt aanwaaien. Dat ik mijn ‘succes’ te danken heb aan geluk, wijsheid en andere ontastbare fenomenen.

Natuurlijk is het zo dat je soms niet weet hoe iets precies tot stand is gekomen, maar bij mij begint het met hard werken. Slagter Media heb ik zelf uitgebouwd en ik heb er ontzettend veel tijd en energie ingestoken. Dat vergeten mensen vaak. Ik ben continu bezig met mijn bedrijf en aan het kijken naar nieuwe mogelijkheden.

Ik geloof in de kracht van content marketing een steek daar dus erg veel tijd in. Ik lees boeken, blogs en praat met anderen binnen mijn vakgebied. Al dit kost dus tijd en energie en levert op korte termijn niets op.

Maar door deze kennis weet ik wel wat ik wil en kan ik dit gebruiken in mijn voordeel. Ik dwing op deze manier mijn succes af.

Netwerk uitbreiden

Zelf help ik graag andere ondernemers en vraag daar (in het begin dan) geen vergoeding voor. Natuurlijk deel ik via mijn blog direct tips, maar ook beantwoord ik vragen van andere online ondernemers. Ik vind het leuk om met hen in contact te staan.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die denken dat ze voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten. Dat ik niet de enige ben die daar last van heeft laat Tom de Haan wel zien. Mensen die zelfs niet één euro over hebben voor content die waardevol voor hen kan zijn, ik blijf mij soms nog verbazen. Trek je hier echter niet zoveel van aan en neem zo snel mogelijk afscheid van deze mensen, het kost alleen maar tijd en geeft negatieve energie.

Beter kun je deze tijd besteden aan het creëren van positieve energie. Ik krijg die door mijn netwerk uit te breiden, iets waarvan ik de waarde de laatste jaren steeds meer van ben gaan inzien. Danny Verhoeven legt het bijvoorbeeld goed uit op zijn blog. Ik ben van nature nogal redelijk introvert, maar je moet daar als ondernemer echt overheen stappen.

Ik heb mij nu voorgenomen om iedere week op in ieder geval donderdag een aantal afspraken in te plannen. Vooralsnog zit ik voor de komende weken volgeboekt :). Ik maak afspraken met mensen die ik voornamelijk via internet heb ontmoet.

In deze gesprekken maak ik direct duidelijk dat ik niets probeer te verkopen. Ik wil de ander helpen en sparren over (online) ondernemen. Zodoende ontstaat er direct een goede sfeer en heb ik leuke afspraken. Vervolgens is het aan de ander om te kijken of ik voor hem een meerwaarde kan zijn en vaak krijg ik naderhand het verzoek of ik diegene ergens mee kan helpen of wellicht een van zijn klanten kan adviseren danwel ondersteunen.

Kop koffie drinken of sparren?

Wil jij graag een keer met mij een kop koffie drinken en/of sparren over (online) ondernemen? Leuk, dan hoor ik dat graag van je! Laat een reactie achter op mijn blog, neem contact op via social media, stuur een e-mail (Christian@slagtermedia.nl) of bel mij gewoon :).

Afbeelding: FreeDigitalPhotos.net

4 Reacties

  1. James

    Goed artikel! De onderwerpen in dit artikel zijn zeker een topic op een forum waard om eens lekker over door te praten.

    Zie jij het zelf ook zo dat, als je netwerk als freelancer maar groot genoeg is, je in principe minder last hebt van de crisis en verlaging van uurtarieven e.d.? Als mensen vertrouwd zijn met je diensten en weten wat ze krijgen, bestellen ze toch wel, omdat men weet wat het voor hun waard is (wat het gaat opleveren). Ben je het daarmee eens?

  2. Chalid

    Hard werken is de sleutel naar succes!
    Goed artikel geeft een energie boost.
    Succes is geen formule of dergelijk, maar hard is daar zeker een onderdeel van!

  3. Christian Slagter

    Dank je James :). Wellicht kan er een topic over worden gestart op een website als Internetmiljonair.nl? Mitch schrijft er best veel over.

    Ik ben het met je eens dat mensen eerder akkoord gaan met je tarieven als ze al bekend met je zijn. Maar soms is het (bij grote opdrachtgevers) van tevoren bij hen al vastgesteld wat ze aan freelancers kwijt willen zijn, dus dan valt daar weinig te onderhandelen. Het is dan aan jezelf of je het dan waard vindt.

    Maar als je kan laten zien met statistieken etc. dat het bij andere klanten van meerwaarde is geweest, schept dat vertrouwen. Cases en/of referenties zijn dan natuurlijk uitermate waardevol.

  4. Christian Slagter

    Fijn om te horen dat meer mensen dit vinden Chalid! En leuk om te horen dat het een energieboost geeft, mij gaf het namelijk ook energie toen ik het schreef en dat probeer je dan toch over te brengen :).

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *