8 manieren om met Google+ verkeer naar je website te krijgen

Deel dit artikel via

Wil je meer verkeer naar je website krijgen? Hier zijn een aantal tips waarmee je dit kunt realiseren met behulp van Google+.

AardverschuivingGoogle+

Op SocialMediaExaminer stond recent een interessant artikel hoe je met behulp van Google+ verkeer naar je website kunt krijgen. Zij spreken zelfs dat een van de grootste veranderingen die recent door Google is doorgevoerd ervoor kan zorgen dat er een aardverschuiving op het gebied van zoeken gaat plaatsvinden.

Google is al jarenlang marktleider van de zoekmachines. Zij zijn zo goed omdat zij willen leveren waar mensen naar op zoek zijn, niet alleen wat ze daadwerkelijk invoeren in het zoekvenster. Google moet uitzoeken of jouw zoekopdracht naar bijvoorbeeld ‘content’ betekent dat je zoekt naar mensen die tevreden over iets zijn, of dat je websites zoekt die inhoud (afbeeldingen, video’s, tekst) hebben die jij nodig hebt.

Google heeft onder meer geleerd dat mensen resultaten willen zien die zijn gebaseerd op hun persoonlijke historie en sociale profiel en daarvoor is Google+ dus in het leven geroepen. Google Search is nog altijd zoeken, maar Google maakt de zoekresultaten van iemand steeds meer op maat door uit te gaan van hun social media profiel.

Dit houdt kort gezegd in dat Google nu Google+ updates en +1’s die mensen hebben gegeven aan artikelen meeneemt in de zoekresultaten. Als je nu dus zoekt via Google kan het zo zijn dat je artikelen ziet van iemand die je kent en volgt via Google+. Het gezicht van iemand wordt bij het zoekresultaat getoond en uit onderzoek blijkt dat dit van invloed is op iemands klikgedrag. De kans dat iemand op deze link klikt, ligt namelijk significant hoger. Karel Geenen beschreef laatst al wat de gevolgen hiervan gaan zijn.

Wil je weten hoe je Google+ koppelt aan de zoekresultaten? Lees dan eens dit artikel van hcdesigns.

1. Gebruik ‘hun’ zoekwoorden, niet alleen die van jou

Vaak gebruiken bedrijven woorden die vooral bekend zijn in hun eigen sector en deze worden dan ook verwerkt in de webteksten. Het probleem is echter dat de mensen die zij proberen te bereiken deze termen of zinnen niet gebruiken. Voer dus een zoekwoorden analyse uit onder de doelgroep die je wilt bereiken.

2. Grootte is belangrijk

Meestal is het zo dat kwalitatief boven kwantitatief gaat. Vaak is het bijvoorbeeld beter om 1.000 actieve volgers te hebben dan 10.000 volgers die je negeren. Maar recente resultaten laten zien dat een grotere Google+ groep beter is voor je zoekresultaten. Meer volgers betekent een betere ranking in de zoekresultaten van Google. Om je volgers te laten groeien:

-Moet je kenbaar maken dat je een Google+ pagina hebt. Op Slagter Media vindt je bijvoorbeeld een badge naar de Google+ pagina, die simpel is toegevoegd middels een plugin.

-Deel je jouw bedrijfspagina via je persoonlijke pagina. Bedrijfspagina’s wordt alleen toegestaan om mensen te volgen wanneer zij eerst worden gevolgd. Dus wanneer je jouw bedrijfsberichten via je persoonlijke pagina onder de aandacht brengt is de kans groter dat het aantal volgers groeit.

-Zorg je ervoor dat je werknemers een Google+ profiel hebben en daarnaast je bedrijfspagina volgen. Moedig hen aan om je berichten te delen en hieraan een +1 te geven.

3. Train de zoekmachine

Google Search is continu bezig met het categoriseren en indexeren van informatie. Momenteel geeft Google bij de zoekresultaten ook suggesties weer van mensen en pagina’s die gekoppeld zijn aan je Google+ account. Dit is nog niet bij alle zoekresultaten het geval, maar verwacht mag worden dat dit steeds meer geïntegreerd wordt.

Leer Google dus hoe zij jouw pagina’s moeten categoriseren door artikelen te relateren aan een bepaald onderwerp en door consistent gebruik te maken van dezelfde zoekwoorden. Google stelt namelijk dat wanneer je artikelen plaatst over hetzelfde onderwerp, je hen aanspoort om jouw pagina te promoten over dat bepaalde onderwerp.

4. Auteur van autoriteit

Afgelopen zomer startte Google met het ondersteunen van auteurschap. Je kunt je artikelen koppelen op zo’n manier dat Google begrijpt wat van jou is en het deze kan rangschikken in de zoekresultaten wanneer iemand naar jou op zoek is.

5. Links uitwisselen

Een andere belangrijke manier om Google te helpen om jou te categoriseren is door links op te nemen op je bedrijfswebsite of blog en op je Google+ pagina’s.

6. Wees actief en activeer

Google stelt zelf dat een van de drie belangrijkste aspecten om naar voren te komen in de zoekresultaten is om berichten te plaatsen en actief te zijn op Google+.

Plaats dus regelmatig artikelen van je website op Google+ en geef een +1 aan artikelen van anderen die jij waardevol of grappig vindt. Daarnaast kun je deze berichten ook weer delen met jouw kringen.

7. Gebruik +1 knoppen

Bij de meeste zoekresultaten kun je inmiddels direct een +1 geven. Google gebruikt deze +1-resultaten speciaal in de zoekresultaten.

8. Gebruik afbeeldingen en video’s

Je merkt het wellicht wel eens bij jezelf als je naar iets zoekt. Je bent eerder geneigd om op een afbeelding te klikken dan een link. Veel Google zoekresultaten laten nu ook prominent afbeeldingen zien. Gebruik dus afbeeldingen op je Google+ profiel en bedrijfspagina. Zorg er daarnaast voor dat je zoekwoorden verwerkt in alle afbeeldingen van je website.

Nog meer tips?

Heb jij nog meer tips hoe Google+ je kan helpen om beter gevonden te worden? Laat hieronder een reactie achter.

Over Christian Slagter

Christian Slagter is een 28 jarige internet ondernemer en oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash. Zie voor meer informatie zijn profiel op Google+.

Schrijf je gratis in

Ontvang:
-Als eerste mijn gratis ebook 'In 10 stappen naar een geweldige infographic'
-De laatste artikelen, zodat je niets meer mist
-Unieke aanbiedingen

Loading Facebook Comments ...

2 reacties op “8 manieren om met Google+ verkeer naar je website te krijgen”

  1. Ruben 26 maart 2012 15:21
    #

    Leuk artikel Christian!

    Ik ben met name benieuwd hoe die profielen in Google search in Nederland worden getoond. Bij bedrijfsnamen is het logisch (het bedrijf zelf (of een van hun medewerkers), maar bijvoorbeeld op de term: internet marketing. Wordt de zoekterm dan gedomineerd door 1 persoon (Nederlands?) of wordt het gerouleerd. En welke factoren tellen allemaal mee?

    Blijft een interessante ontwikkeling =)

  2. Christian Slagter 26 maart 2012 15:30
    #

    Bedankt Ruben!

    Ik ben ook zeker benieuwd naar de ontwikkelingen en welke factoren er nog meer gaan meespelen. Ik denk dat het ook afhangt van je ‘populariteit op Google+ op welke termen je wordt weergegeven. Zeker omdat andere social media als Facebook en Twitter niet worden meegenomen.

Laat een reacties achter