6 Google+ tips voor bedrijven
Laatste update: 22 februari 2012

Google+ groeit als kool; in minder dan een jaar tijd heeft Google meer dan 90 miljoen geregistreerde gebruikers voor zijn dienst mogen verwelkomen. Mark Milian van CNN stelt dat Facebook er ongeveer vier jaar voor nodig had om zoveel gebruikers te krijgen, terwijl Twitter hier bijna 5 jaar over deed.

Google+ een zekerheidje

Je weet natuurlijk allang al waarom Google belangrijk is voor je bedrijf en Google+ dit ook kan worden. Zelf heb ik al een aantal artikelen gewijd aan de effecten van Google+ en waarom het bijvoorbeeld een onvermijdelijk onderdeel is van je content marketing strategie.

Net als Facebook, maar toch niet

Google+ lijkt op Facebook. Op Facebook kunnen mensen je bedrijf een ‘vind ik leuk’ geven. Dit zorgt ervoor dat updates van je bedrijfspagina onder de aandacht komen van anderen. Dit kunnen mensen ook op Google+ doen door een ‘+1’ te geven.

Maar in tegenstelling tot Facebook wordt de informatie op Google+ netjes gerangschikt. Dit omdat Google wil dat deze informatie gevonden wordt, zodoende gebruikt het Google+ om van invloed te zijn op de zoekresultaten.

Verder is het voor bezoekers op Google+ gemakkelijker om jouw berichten te delen in vergelijking met Facebook. Net als Twitter zorgt Google+ ervoor dat het delen van content voorop staat. Daarnaast kunnen mensen, wanneer zij Google+ gebruiken in de Chrome browser, een extensie toevoegen als Replies and More for Google+, waarmee zij berichten kunnen delen met hun Facebook-vrienden en Twitter-volgers op hetzelfde moment dat zij dit delen op Google+.

6 Google+ tips

Om ook je voordeel te doen met Google+ heeft Social Media Examiner 6 tips opgesteld die je helpen om je bedrijf beter aanwezig te laten zijn op Google+ en in de zoekresultaten van Google’s zoekmachine.

1. Maak een bedrijfspagina aan

Natuurlijk moet je als eerste een op Google+ een bedrijfspagina aanmaken. Via Google zijn er ondertussen genoeg stappenplannen te vinden om je daarmee te helpen. Wanneer je je bedrijfspagina opzet, probeer dan gebruik te maken van zoekwoorden op de profielpagina van je Google+ pagina ‘over’. Gebruik zowel zoekwoorden waar je hoog op wilt scoren als zoekwoorden die je klanten gebruiken. Denk er tot slot over na wat aantrekkelijk zou zijn voor jouw klanten.

2. Gebruik links

Google+ bedrijfspagina’s bieden je de mogelijkheid om links op veel verschillende plaatsen toe te voegen. Maak daar dan ook gebruik van! Zo kun je links opnemen op de introductiepagina. Deze links helpen je om gevonden te worden in zoekopdrachten. En misschien nog wel belangrijker, ze helpen je klanten om direct naar je website toe te kunnen gaan.

3. Maak gebruik van de ‘hover’ tekst

Net als met het opzetten van een persoonlijk Google+ profiel kun je beïnvloeden wat mensen zien wanneer zij met hun muiscursor over je bedrijfsnaam in Google+ gaan. Zij zullen dit wellicht doen wanneer ze zoeken op een bepaald onderwerp of gewoon reageren op een bericht.

Zorg ervoor dat je een aansprekende, korte beschrijving hebt. Doordat je slechts de eerste vijf woorden van de beschrijving ziet moet je ervoor zorgen dat deze er toe doen!

4. Promoot je Google+ bedrijfspagina overal!

Een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat mensen je Google+ bedrijfspagina gaan volgen is door hen te laten weten dat je er een hebt! Naast het toevoegen van een link onderaan je e-mails en op alle andere social media kanalen die je voor je bedrijf inzet, kun je ook een badge op je website toevoegen. Slagter Media is gebouwd met behulp van WordPress en daarvoor worden ontzettend mooie plugins aangeboden om dit te realiseren.

Het is cruciaal dat je in de zogenaamde ‘cirkels’ van mensen terecht komt. Hoe meer cirkels jij met je bedrijf zit, of meer Google+ volgers hebt, des te beter zal je positie zijn bij de reguliere Google zoekresultaten.

Momenteel is het nog zo dat bedrijven niet mensen kunnen toevoegen aan hun cirkel voordat deze mensen hen eerst hebben toegevoegd. Daarom is het van belang dat je vertelt dat je een Google+ bedrijfspagina hebt, omdat je daardoor met hen in contact kan komen.

5. Werknemers op Google+

Als eenmanszaak is dit punt niet van belang, maar het is natuurlijk duidelijk dat je eigen organisatie ontzettend veel kan bijdragen aan je bedrijfspagina op Google+. Omdat je berichten meestal alleen gezien worden door de mensen die je hebben opgenomen in hun cirkels, wil je dat mensen binnen je bedrijf een persoonlijk Google+ profiel opzetten. Je kunt hen natuurlijk niets verplichten, maar je kunt ze wel vragen dat zij je website toevoegen aan hun linkpagina. Daarnaast kun je hen vragen om je bedrijfspagina en de berichten daarop te delen met hun vrienden.

6. Wees interessant

De eerste 5 stappen zijn het fundament voor Google+ dominantie. Maar alleen interessante berichten zullen je op de troon houden. Helaas  (voor jou) bepalen anderen wat zij interessant vinden. Daarom als uitsmijter een aantal tips om je berichten interessanter te maken:

  • Experimenteer op verschillende platformen. Probeer dezelfde updates te plaatsen op Facebook en Google+ en meet waar je de beste reacties krijgt.
  • Probeer je blog te plaatsen in Google+. Als je al een blog hebt, probeer dan in plaats van alleen een simpele link te plaatsen, om de tekst en de link in een update te zetten. Berichten die meer ruimte kosten schijnen een betere conversie te hebben dan de Twitter-achtige 140-tekens updates.
  • Maak gebruik van afbeeldingen en video’s. Afbeeldingen en video’s werken buitengewoon goed op Google+. Mensen zijn veel meer geïnteresseerd om deze afbeeldingen te delen dan pure tekstberichten.
  • Wees apart. Google+ gebruikers zijn erg geïnteresseerd in het delen en reacties geven op aparte berichten. Dus als je op een of andere manier aparte dingen kunt doen met je bedrijf, zal het ertoe leiden dat mensen geïnteresseerd in je raken.

De deuren zijn geopend

Hoewel Google+ nog redelijk nieuw is, heeft het zijn plek inmiddels weten te vergaren. En het gaat jouw bedrijf helpen voor zowel de zoekresultaten als de interactie met je klanten. Natuurlijk mag je mij altijd toevoegen op Google+.

Maar wat denk jij? Zijn er Nederlandse bedrijven die volgens jou Google+ al erg goed inzetten? Laat hieronder een reactie achter.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *