20 content marketing ideeën voor 2012

Deel dit artikel via

Wanneer ik het met ondernemers heb over de term ‘content marketing’ begint meestal direct bij hen het zweet uit te breken, maar waarom eigenlijk?

Kleine bedrijven zijn professionals als het gaat om het gebruiken van content om potentiële klanten aan te trekken en om mond-tot-mond reclame te creëren. Maar men lijkt dit te vergeten wanneer ik begin over content marketing. Het idee bij content marketing is echter dat je unieke en waardevolle content creëert die van toegevoegde waarde is voor je potentiële klanten, zodat zij uiteindelijk producten van je gaan afnemen. En dat wil toch iedereen?

Recent verscheen er op Business Insider een interessant artikel over content marketing. Hierin worden 20 content marketing ideeën voor 2012 gegeven door Lisa Barone, medeoprichtster van SEO Consulting bureau Outspoken Media. Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden, maar dit is een goed begin.

1.      Start een gratis training

Start een gratis cursus of training over een onderwerp dat gerelateerd is aan je product of dienst. Nodig mensen uit de buurt uit om hieraan mee te doen. Als je een cateringbedrijf hebt kun je bijvoorbeeld een seminar houden over hoe je een perfect diner kunt organiseren. Of wanneer je een accountant bent zou je het kunnen hebben over de komende wijzigingen in de belastingregels. Breng het evenement onder de aandacht via zowel online als offline kanalen.

2.      Stuur een bedankmail

Stuur een e-mail naar je relaties waarin je hen bedankt voor de samenwerking in 2011 en met hen deelt wat er bij jou voor 2012 allemaal op de planning staat. Zorg ervoor dat je relaties ervan op de hoogte zijn wanneer het nieuwe jaar aanvangt.

3.      Favorietenlijst

Stel een favorietenlijst van de 20 best gelezen/besproken artikelen op en bundel deze in een e-book. Dit kun je vervolgens aanbieden als een gratis download.

4.      Doe mee aan de discussie

Bezoek een website in je branche en doe mee aan de discussies die daar gaande zijn. Probeer daar anderen te helpen om hun problemen op te lossen. Ga niet je eigen diensten/producten promoten, maar voeg wel een link naar je website toe aan je profiel zodat mensen je kunnen vinden wanneer ze meer over je willen weten.

5.      Reageer op blogs

Besteed wekelijks 30 minuten van je tijd aan het reageren op voor jou relevante blogs om zo een relatie te creëren, bekendheid te genereren en autoriteit op te bouwen.

6.      Maak een koopgids

Maak een koopgids die gerelateerd is aan de branche waar je werkzaam in bent. Wanneer je een product verkoopt, focus je dan op de verschillende specificaties, installatie, hoe men het moet gebruiken, etc. Wanneer je een dienst aanbiedt, focus je dan op het stellen van de juiste vragen wanneer je iets evalueert, de verschillende type diensten, etc.

7.      Start met Twitter

Als je nog geen Twitter gebruikt begin daar dan mee en start met het volgen van mensen uit je branche. Kom daarmee in contact en start een discussie om zo kennis te delen.

8.      Creëer een informatieve blog serie

Start een blog waarop je een aantal informatieve artikelen plaatst, waarin een aantal zoekwoorden zitten verwerkt die gericht zijn op een bepaald vakgebied of niche. Bundel later deze artikelen in een e-book.

9.      Zet een video-serie op

Start een video serie waarin je belangrijke mensen uit je branche interviewt. Plaats deze video’s op je website. Iemand die dit al goed doet is bijvoorbeeld Tonny Loorbach van Internet Marketing Universiteit. Hij hield onlangs nog een interview met voormalig schaatskampioen Jochem Uytdehaage voor zijn videoreeks succesvolle en inspirerende persoonlijkheden.

10.  Zet een nieuwsbrief op

Nog geen nieuwsbrief? Begin daar dan vandaag mee want het levert je veel potentiële relaties op. In je nieuwsbrief kun je unieke content verwerken maar ook artikelen uit je blog onder de aandacht brengen.

11.  Experimenteer met Google+

Zelf ben ik nog aan het experimenteren met Google+, maar van mensen om mij heen hoor ik dat het zeker van toegevoegde waarde is voor je bedrijf.

12.  Doe mee aan podcasts

Ken je iemand die een podcast heeft? Vraag hen eens of je bij hen in de show mag komen om je verhaal te doen of om deel te nemen aan een discussie.

13.  Organiseer een workshop

Zet samen met andere lokale ondernemers een workshop op over een onderwerp dat momenteel speelt binnen jouw sector. Of zet samen met bedrijven uit andere sectoren een workshop op en vertel hoe je door middel van internet, Facebook en of Twitter je bedrijf en omzet hebt zien groeien.

14.  Schrijf gastblogs

Ga voor andere blogs schrijven om onder de aandacht te komen. Ik kom vaak in contact met mensen via grote platformen binnen mijn sector en vervolgens ga ik hen volgen via bijvoorbeeld Twitter. Zonder hun gastblog had ik hen wellicht nooit gevonden of misschien veel later.

15.  Schrijf reviews

Ga reviews/beoordelingen schrijven over producten, diensten of boeken die je aanspreken. Bij boeken laat je hiermee bijvoorbeeld zien dat je ze daadwerkelijk hebt gelezen en kennis hebt opgedaan.

16.  Schrijf case studies

Begin met het schrijven van case studies over opdrachten die je recent hebt gedaan. Laat zien hoe je bepaalde problemen hebt opgelost en wat je hiervan hebt geleerd. Plaats deze op je blog of onder een apart kopje op je website en promoot ze.

17.  Help je volgers

Creëer oplossingen waarmee je je volgers (of tribe zoals Mitchel van Duuren het noemt) kunt helpen. Als je bijvoorbeeld een social media consultant bent is het een idee om een lijst van twittergesprekken op te stellen voor mensen die onzeker zijn of ze het medium moeten inzetten.

18.  Maak een white paper

Schrijf een white paper (of laat dit doen door iemand), waarin je een specifiek onderwerp behandelt dat gerelateerd is aan je sector, wat het betekent en wat jij ervan vindt. Neem contact op met andere experts en neem hun visie op in je white paper.

19.  Wees gastspreker op lokale evenementen

Spreek op lokale evenementen. Creëer een PowerPoint presentatie daarvoor en gebruik vervolgens deze content voor op je website. Zelf heb ik dit jaar bijvoorbeeld een gastcollege gegeven op Hogeschool InHolland Alkmaar.

20.  Beantwoordt vragen via een video

Start met het beantwoorden van vragen die je hebt binnengekregen via bijvoorbeeld de mail of Facebook door middel van een video en plaats deze op Youtube en je blog.

 

Dit waren 20 sterke manieren om content marketing in te zetten om jezelf en je bedrijf onder de aandacht te brengen van je doelgroep. En je hebt hiervoor nog geen eens hoeven zweten!

Heb jij nog content marketing ideeën die hier nog bij moeten staan? Ik zie je reactie graag tegemoet!

Over Christian Slagter

Christian Slagter is een 28 jarige internet ondernemer en oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash. Zie voor meer informatie zijn profiel op Google+.

Schrijf je gratis in

Ontvang:
-Als eerste mijn gratis ebook 'In 10 stappen naar een geweldige infographic'
-De laatste artikelen, zodat je niets meer mist
-Unieke aanbiedingen

Loading Facebook Comments ...

Nog geen reacties, wees de eerste!

Laat een reacties achter