10 tips om tijd te vinden om te bloggen
Laatste update: 6 augustus 2012

Iedereen heeft een druk sociaal leven. Werk, school, vrienden, familie en eventueel kinderen. En niet te vergeten de hobby’s die we hebben. Zelf voetbal ik namelijk graag en ben ik trompettist, wat natuurlijk de nodige vrije avonden opslokt.

En dan heb ik nog geen eens de online wereld genoemd waar we iedere dag aanwezig zijn; Twitter, Facebook, Google Plus, LinkedIn en Pinterest.

Deze lijst blijft maar groeien en doordat onze offline en online werelden steeds meer verweven met elkaar worden, komt het er wel eens van dat je blog in de verdrukking komt.

En waar het natuurlijk erg leuk is om alles op bovengenoemde social media patformen bij te houden, is het belangrijk om je eigen blog en het nut van het bieden van unieke en waardevolle content  niet te vergeten. Zonder goede artikelen weet je jouw blog namelijk niet naar een hoger niveau te tillen en heb je weinig nieuwe content om te delen met je netwerk.

Uiteindelijk wil iedereen namelijk meer bekendheid, bezoekers, leads en/of potentiële klanten genereren met zijn blog!

Daarom heb ik 10 tips voor je bij elkaar gezet waardoor je meer tijd creëert om te werken aan je blog. Door deze tips weet ik namelijk mijn blog goed te onderhouden en werk ik tegelijkertijd aan onze webshop Make-up Your Stash en diverse opdrachten.

#1 Sta vroeg op

Er gaat niets boven je dag te beginnen met iets dat je echt leuk vindt. Of het nu joggen door het park, een fietstocht door de stad of een bezoek aan de sportschool is. En als je iemand bent die het echt leuk vind om te schrijven (zoals ik), dan waardeer je het wanneer je bloggen tot je ochtendritueel maakt.

Zorg er wel voor dat je dit doet voordat je online gaat en je inbox opent. Je schrijft beter wanneer ideeën nog fris in je hoofd zitten en je niet vastzit aan de taken die je de rest van de dag nog moet doen.

#2 Schrijf tijdens de lunch

Als je geen vroege vogel bent en graag uitslaapt voor je naar je werk toe gaat, zet je er dan toe tijdens de lunch om te gaan bloggen. Neem je tablet of laptop mee naar een rustige plek (bijvoorbeeld het park) en ga aan de slag met het schrijven van een originele blog.

#3 Ga offline

Internet is een van de grootste afleiders wanneer het gaat om bloggen. Zoek daarom een plek op waar het internetbereik minimaal is en stort je op je blog. Zet je telefoon uit, laat Twitter en Facebook met rust en kijk niet of je nieuwe e-mails hebt ontvangen.

Als je de inspiratie hebt om iets op Twitter te zetten, breidt deze 140 karakters dan uit tot een artikel. Onthouddat het beter is om je content zelf te bezitten dan dat deze van Twitter of Facebook is. Zorg ervoor dat deze platformen voor jou gaan werken en niet andersom.

#4 Blijf laat op

Als je een fulltime baan hebt is het moeilijk om ergens tijd vrij te maken om te bloggen. Maar natuurlijk heb je ook nog de late avonduren. Gebruik deze vrije tijd niet om te kijken naar Pauw & Witteman of Hart van Nederland, maar zet je tv uit en pomp nieuw leven in je blog. Als je het leuk vindt vliegen de uren voorbij.

#5 Gebruik een app

Misschien heb je geen tijd om een bericht te plaatsen, maar wel om een foto te nemen? Start met ‘fotoblogging’ met je mobiele telefoon of tablet. Mobile content wordt steeds meer gemeengoed, of het nu een inspiratiefoto is dat gerelateerd is aan je website of een foto van een evenement waar je bij aanwezig bent, maak er gewoon een en zet deze binnen een minuut op je website.

Als je WordPress gebruikt voor je blog is hier een handige applicatie voor, waarmee je afbeeldingen, tekst of html direct via je mobiele apparaat op je website kunt plaatsen. Zo wordt bloggen een stuk gemakkelijker.

#6 Gebruik hulpmiddelen

Pak je voordeel met extra WordPress mogelijkheden om je blog te optimaliseren. Wist je bijvoorbeeld dat je een YouTube video kunt embedden in je WordPress blog door simpelweg de url van de video te kopiëren? Inmiddels kun je dit ook doen met tweets, waarmee je een individueel twitterbericht kunt kopiëren binnen je artikel.

Door deze hulpmiddelen kun je de tijd om iets te publiceren aanzienlijk verkorten.

#7 Accepteer gastblogs

Ik weet dat je jouw blog ziet als je eigen kindje en dat het soms moeilijk is om anderen toe te laten tot iets waar je zoveel tijd, energie en moeite in hebt gestopt. Maar er komt een moment, of je het nu te druk krijgt of dat je artikelen erg populair worden, dat je een stap terug moet en om hulp gaat vragen.

Eigenlijk is het een goed probleem als je er eens langer over nadenkt, aangezien je website op dat moment groter is geworden dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Om je website te blijven voeden met unieke en waardevolle content is het goed om mensen te benaderen die je vertrouwd voor goede bijdrages.

Door nieuwe invalshoeken/perspectieven toe te voegen aan je website krijg je ook nieuwe lezers en moedigt het je gastbloggers aan om te helpen je website en je merk te promoten en veder uit te bouwen.

#8 Huur iemand in

Als je niet zeker weet waar je moet zoeken voor gastbloggers, plaats dan een advertentie op een freelance website, bijvoorbeeld Freelance.nl of Offerti.nl. Wees er zeker van dat je aan kandidaten ook hun cv vraagt en links van 3 tot 5 gerelateerde blogartikelen. Ik houd bijvoorbeeld zelf ook een aantal blogs bij.

Op deze manier kun je er exact achter komen wat voor soort artikelen je mag verwachten wanneer je het uitbesteed. Je weet maar nooit, misschien vindt je iemand die net zo goed of (uh oh) zelfs beter schrijft dan jij!

#9 Plaats verschillende soorten content

Heb je ooit wel eens een video gemaakt voor je bezoekers? Ik niet, maar ik ben het wel van plan. Of misschien een podcast? Soms is het goed om je publiek te verrassen met iets nieuws en kom je erachter dat het gemakkelijker is dan een goed artikel te typen.

Met deze content spreek je ook een nieuw publiek aan, omdat iedereen anders reageert. Zelf ben ik fan van infographics en iedere vrijdag plaats ik daarom op mijn blog een infographic dat gerelateerd is aan content marketing.

#10 Zet het op papier

Het is nog altijd handig om iets op papier te zetten. Zelf gebruik ik nog regelmatig een kladblok om iets even snel op te schrijven, aangezien dat veel gemakkelijker is dan het in mijn telefoon te zetten (waar je ook te maken hebt met een vervelende autocorrectie) en daar veel tijd aan kwijt bent.

En dan zou je natuurlijk tijd verspillen!

Afbeelding: FreeDigitalPhotos.net

7 Reacties

  1. James

    Idee 10 speelde in het verleden weleens door mijn hoofd: op papier een blogartikel uitschrijven, zodat je het online alleen nog maar hoeft uit te typen. A la, dat schrijven duurt dan misschien wel 2-3 keer zo lang, maar misschien is de kwaliteit van het artikel dan ook beter, omdat je er bewuster mee bezig bent geweest. Maargoed, het is in ieder geval een goede methode om niet afgeleid te raken, denk ik.

  2. Christian Slagter

    Ik schrijf (nog) niet hele artikelen uit, maar wellicht dat ik dit nog wel ga doen want daarmee wordt je niet afgeleid zoals je zelf al zegt. Of misschien nog via een recorder iets opnemen en dat dan later uitwerken op de pc.

  3. Ria De Smet

    Ben nog niet gestart met bloggen, maar zie er wel de noodzaak van in om het te doen. Ik ben alleen nog een beetje onzeker hierover. Binnenkort komt het er zeker van! Bedankt voor de waardevolle info.

  4. James

    @Ria wat maakt je onzeker?
    De basis van bloggen is gewoon artikelen schrijven. Verhalen schrijven. Later kan je het altijd nog naar een hogere level tillen door echt te focussen op de waarde voor de gebruiker. Het hoeft niet perfect te zijn. Just write how you speak. Althans, dat is mijn mening erover 🙂 Kan zijn dat jij dit anders ziet.

  5. Christian Slagter

    Helemaal met James uit, je moet er eigenlijk gewoon mee beginnen en het een tijdje volhouden. Zoals gezegd verbeter je je schrijfstijl door het te doen. Als je wilt kan ik je natuurlijk altijd helpen :).

  6. Herman Dailybits

    Beste tijdstip om reeds de eerste drafts te schrijven is voor mij zondagmorgen. Een andere super plaats om je blogposten voor te bereiden (met een kleine kribbel op een papiertje) is in de file in de wagen. Tijd genoeg om alles al in je hoofd uit te werken.

    Daarnaast in mijn homeoffice/bureau een wit tekenbord tegen de muur gehangen, waarop reeds wat losse topics opstaan voor de volgende weken.

  7. Christian Slagter

    Bedankt voor je reactie Herman, zeker inspirerend hoe mensen te werk kunnen gaan om tot resultaten te komen. Zelf heb ik op mijn kantoor ook een whiteboard met 3 columns: To do, In Progress & Done. Werkt erg effectief.

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *