10 soorten content waar Google én je bezoekers van houden
Laatste update: 18 februari 2013

Dat Google websites waardeert die geregeld verse content op hun website plaatsen is bekend. Maar uiteindelijk moet je ervoor zorgen dat je doelgroep je weet te vinden. Daarom deze lijst met 10 soorten content waar zowel Google als je bezoekers van houden.

Bij het creëren van content vind ik het belangrijk dat je schrijft voor je doelgroep, maar je daarnaast ook rekening houd met Google. Zoals Danny Verhoeven recent al schreef in zijn artikel waarom je waarde moet hechten aan de pagina titel, zal Google geen klant van je worden.

Naar aanleiding van onderstaande infographic die ik recent tegen kwam van WebBizIdeas leek het mij een goed idee om een aantal ideeën hiervan eens nader te belichten.

Infographic met content ideeën

#1 Interviews

Al enige tijd plaats ik interviews met andere online ondernemers en marketeers op mijn website, sinds 2013 is dit zelfs iedere woensdag.

Ik vind dit leuk om te doen en daarnaast is het (althans dat vind ik) waardevolle informatie voor mijn bezoekers. (Mocht jij het trouwens leuk vinden om geïnterviewd te worden, laat dan een reactie achter of neem eens contact op).

Google waardeert het ook wanneer je content publiceert die waardevol is voor je bezoekers. Door experts binnen je vakgebied te interviewen laat je zien dat je open staat voor het delen van informatie die andere hebben. De interviews hoef je niet live te doen, maar kunnen ook bijvoorbeeld per telefoon of mail afgelegd worden.

De voordelen van interviews zijn eigenlijk legio. Zo draagt het bijvoorbeeld bij aan je linkbuilding. Zo verwijs ik in mijn interviews altijd naar de website of projecten van het bedrijf, wat voor hen waardevolle links oplevert. Daarnaast zullen de geïnterviewden graag en link op hun website naar het interview plaatsen, wat een positieve invloed heeft op mijn linkbuilding.

#2 Lijsten

Mensen houden nog altijd van lijsten. Denk bijvoorbeeld aan mijn artikel 22 tips om waardevolle content te creëren. Lijsten zijn vaak gemakkelijk te maken en tegelijkertijd unieke content die Google waardeert.

Hier enkele hulpmiddelen om ideeën voor je lijsten te vinden:

  • Google.nl: Zoek naar lijsten die anderen hebben gemaakt. Doe dit door in het zoekveld in te typen intitle: lijst intitle: (zoekwoord) “top 10”.
  • Übersuggest: Vul een zoekwoord in, zet de taal op ‘Dutch’ en laat Übersuggest met suggesties komen.
  • Slagter Media: Zoek aan de rechterkant op woorden als ‘tips’ of concreet op getallen (7, 10, etc.). Grote kans dat je een artikel aantreft die je verder kan helpen om een lijst te maken.

#3 Kenniscentra

Het is niet zo gek dat Wikipedia verschijnt bij de eerste zoekresultaten op miljoenen zoekwoorden. Zo staat op het zoekwoord ‘content marketing’ Wikipedia op de tweede plaats met een uitleg over het begrip content marketing, zie onderstaand screenshot voor de complete top-10.

Content marketing top 10 Google

De hoge positie van Wikipedia komt doordat de website een bron is waar veel mensen naar op zoek zijn, namelijk waar gedegen informatie te vinden is. (Content marketing is trouwens nog niet door het Nederlandse Wikipedia geaccepteerd, zoals Thiadmer de Witte Hoogeveen al eens over schreef )

Google wil natuurlijk niet dat jij een blog gaat starten en begint met het schrijven van artikelen over zoekwoorden waar je goed op gevonden wilt worden. Niemand hecht waarde aan deze artikelen en Google zal jouw artikel geen nummer 1 positie geven.

In plaats van het schrijven van artikelen met als doel deze rijkelijk te vullen met zoekwoorden kun je erover nadenken om je website als kenniscentrum te profileren.

Zoals Tonny Loorbach op Frankwatching in zijn artikel over laaghangend SEO-fruit uitlegt, kun je er ook voor kiezen om een deel van je website in te richten als kennisbank. Het is een mini Wikipedia op jouw vakgebied, waar je alle basisinformatie kunt plaatsen voor wie daar maar interesse in heeft. Het is een van de dingen die nog op mijn lijst staat.

#4 Updates

Wikipedia is niet in een dag gebouwd, maar er is jaren gesleuteld aan de content die op de website wordt gedeeld. Artikelen werden geschreven, herzien en van updates voorzien. Misschien geldt dit ook voor de content die jij op je website deelt?

Heb je bijvoorbeeld vorig jaar een onderwerp behandeld waar je nu een update over zou kunnen schrijven? Bijvoorbeeld een onderzoek waar recent een vervolg op is gekomen? Waarom zou je dan niet je al bestaande artikel van een update voorzien? Leeftijd telt namelijk ook mee bij de positie van je artikel en geeft een goed overzicht over de ontwikkelingen voor bezoekers.

#5 Sociale content

Dit is waarschijnlijk een open deur, maar wordt vaak vergeten. Het is belangrijk dat je actief bent op de kanalen waar je doelgroep aanwezig is. De gemakkelijkste manier om ervoor te zorgen dat het aantal volgers op social media toeneemt die tegelijkertijd tot je doelgroep behoren, is door hen te laten zien dat je een expert bent op je vakgebied. Dit doe je door waardevolle content te creëren en deze te delen via social media.

Google heeft daarnaast zoals velen van jullie weten een eigen sociaal netwerk genaamd Google+. Uit een experiment dat Danny Verhoeven hield bleek dat bloggen op Google+ wordt gewaardeerd. Een van de conclusies die je hieruit kunt trekken is dat de interactie op social media vele malen groter is dan op je eigen website.

#6 Reviews

Regelmatig kom ik in gesprek met lokale ondernemers die zich afvragen hoe zij waardevolle content kunnen creëren voor hun bezoekers, maar ook vooral voor Google. Een van de manieren om onder de aandacht te komen is door te zorgen dat anderen jouw product gaan reviewen of beoordelen.

Met onze webshop Make-up Your Stash hebben wij daar bijvoorbeeld inmiddels de nodige successen geboekt. Experts reviewen onze producten zonder enig commercieel belang. Zie bijvoorbeeld onderstaande video, gemaakt door de populaire beautywebsite  Beautygloss. Deze content kun je weer gebruiken voor je eigen website.

Je kunt ook producten van anderen gaan reviewen. Als er bijvoorbeeld een nieuw product of dienst op de markt is gekomen die interessant is voor je doelgroep, kun je daar een artikel over schrijven en je oordeel erover geven.

#7 Vergelijkingen

De afgelopen jaren zijn vergelijkingswebsites erg populair geworden, denk bijvoorbeeld aan Kieskeurig.nl en Kieswijzer. Als je een vergelijking uitvoert die echt van waarde is voor je doelgroep, kun je er veel succes mee hebben op Google.

Een goed middel om dit onder de aandacht te brengen is via een infographic. Bekijk bijvoorbeeld eens naar deze infographic over de voor- en nadelen om freelancer te worden. Door dit artikel wordt Slagter Media inmiddels goed gevonden op zoekwoorden als ‘freelancer worden’ of ‘voor- en nadelen freelancer’.

#8 Nieuws

Als je een van de eerste bent die met een artikel komt dat nieuwswaardig is (zeg maar een scoop), zal Google je wellicht belonen met een goede positie in de zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld een trend signaleert binnen je sector kun je hierover schrijven, waarna het opgepikt kan worden door andere media en zodoende bijdraagt aan de linkbuilding en je autoriteit.

#9 Case studies

Case studies over klanten zijn altijd interessant. Als je een bijzondere prestatie hebt geleverd, zullen mensen eerder geneigd zijn om deze te delen met hun netwerk. Maar je kunt natuurlijk ook een case studie doen naar aanleiding van bevindingen van anderen, zoals ik heb gedaan in mijn case studie over de Gouden Gids vs internet marketing.

#10 Onderzoek

Onderzoek binnen je branche kan tot waardevolle content leiden. Je kunt deze onderzoeken zelf verrichten, maar deze ook laten uitvoeren door een (gerenommeerd) marktonderzoeksbureau. Reinoud Bliek van Linkin Business heeft hier bijvoorbeeld de nodige successen mee geboekt.

Zelf ben ik naar aanleiding van het onderzoek van AgriDirect over het gebruik van social media binnen de agrarische sector dieper in dit onderwerp gedoken. Op basis van deze informatie heb ik een gave infographic gemaakt die inmiddels is opgepakt door diverse media.

Welke content zet jij in?

Welke content zet jij in om zowel je doelgroep te bereiken alsook om te zorgen voor een goede positie binnen de zoekresultaten van Google?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *